TOP

Nu in Schoenvisie #2: Shuz, Mall of the Netherlands en dé trends voor winter 2020-2021

De nieuwe Schoenvisie is verschenen! In deze editie lees je interviews met Shuz, Caland/Schoen en de nieuwe eigenaren van Pas Schoenmode. Met verder een groot achtergrondverhaal over de komst van megawinkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands en dé schoenentrends voor winter 2020-2021 van Jan Agelink. Veel leesplezier!

Shuz: vernieuwing met behoud van historie

Shuz is met negentien vestigingen een van de grootste luxe schoenenketens van Nederland. Maar noem het concern van Marcel en Wilmar Schmit, de derde generatie in de schoenen, geen filiaalbedrijf. “We willen niet naar één concept en winkelbeeld toe, maar in elke plaats een local hero zijn.” Hoe pakken ze dat aan?

Lees ook: 5 ondernemerslessen van Shuz: ‘Herhaling vinden we niet interessant’

Achtergrond: gemengde gevoelens over Mall of the Netherlands

Het nieuwe megawinkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands wordt later dit jaar officieel geopend in Leidschendam. Naar verwachting reikt de impact van het prestigeproject verder dan de regionale retail. In deze editie blikken we vooruit op de opening van de mall en de mogelijke impact op de omliggende winkelgebieden.

Winkelreportage: Pas Schoenmode in Scherpenzeel

Pas Schoenmode heeft nieuwe eigenaren. Startende ondernemer Jantine Koster nam de zaak vorig jaar met haar tante Gerda van Aggelen over. We gingen langs in Scherpenzeel om voor een kennismaking en winkelreportage. “Het vertrouwen en het ons-kent-ons-gevoel zijn typerend voor een dorpswinkel als de onze.”

Lees ook: Dit zijn de nieuwe eigenaren van Pas Schoenmode

Dé schoenentrends voor winter 2020-2021

De dominantie van de spitse leesten wordt door de rentree van vierkante neuzen eindelijk een beetje doorbroken, ziet trendforecaster Jan Agelink. Verder valt hem op dat de trends zich concentreren aan de stoere kant van het modespectrum, met laarsjes en schoenen die bestand zijn tegen ruige weersomstandig heden. Laat je inspireren door zijn trendspecial in de nieuwe Schoenvisie.

Nieuw gezicht: Ellen Rijntjes van Bear & Mees

Maak kennis met ondernemer Ellen Rijntjes, de oprichter van Bear & Mees. Dit kinderschoenenmerk is duurzaam en diervrij en kaart op een speelse manier milieu- en klimaatkwesties aan. “Het merk staat en is rendabel. Nu is het een kwestie van opschalen.”

Lees ook: Bear & Mees lanceert sandaal van appelleer en autobanden

Mode-icoon: de rits

Dit keer duiken we in de rubriek Mode-icoon in de geschiedenis van de rits. Vandaag de dag is het de normaalste zaak van de wereld dat schoenen en laarzen zijn voorzien van een ritssluiting, maar dat is niet altijd zo geweest. Wist je dat de eerste schoenen met rits nog geen eeuw oud zijn?

Vakidioot: Anke Griffioen van Caland/Schoen

Wie is Anke Griffioen, de eigenaar van Caland/Schoen in Rotterdam en Amsterdam en founding partner van Hogenboom & Griffioen, adviseurs voor retail en gebiedsontwikkeling? In de rubriek Vakidioot beantwoordt ze vijftien persoonlijke vragen. “Ik ben stronteigenwijs.”

Lees ook: De visie van Anke Griffioen: ‘Als je niets nieuws probeert, ben je eigenlijk al weg’


Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met het Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.

Cover: Fred de la Bretoniere/Fresh BV