TOP

Nu in Schoenvisie 1: ‘Het kortingswapen heeft zijn slagkracht verloren’

De nieuwe Schoenvisie is deze week uitgekomen! In deze editie geeft Carl Nobelen van agentuur Scarno zijn visie op de uitverkoop en vroegen we Frank van den Nouwland van schoenenwinkel Paul Warmer het hemd van het lijf. Ook kijken we weer naar het bongemiddelde van een retailer en blikken we vooruit op de trends voor het nieuwe inkoopseizoen.

‘Het kortingswapen heeft zijn slagkracht verloren’

Carl Nobelen, eigenaar van agentuur Scarno, wil dat de vroege uitverkoop aan banden wordt gelegd. Daartoe stuurde hij zijn zakenpartners – retailers en inkoopverenigingen – in het najaar van 2016 een brief met het advies pas na 15 december met de opruiming te beginnen. “Retailers die de consument met korting naar de winkel willen trekken, volgen de verkeerde strategie”, zegt hij in de nieuwste Schoenvisie.

Markt in Cijfers: positieve vooruitzichten

Schoenenwinkels hebben het nog steeds zwaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Maar er gloort hoop; kledingwinkels hebben de weg terug al wel gevonden. “Het gaat sowieso duidelijk beter met de detailhandel dan enkele jaren geleden”, zegt Peter Hein van Mulligen, de hoofdeconoom van het CBS. “Zowel consumenten als ondernemers gaan 2017 in met een goed gevoel.”

Vakidioot: Frank van den Nouwland van Paul Warmer

Frank van den Nouwland is samen met zijn vrouw Rinske eigenaar van de luxe schoenenwinkel Paul Warmer. In de nieuwe Schoenvisie zien we hem van een andere kant: “Ik kan heel hoog springen. Vanuit stilstand haal ik een meter. Daar heb ik verder niets aan, maar ik kán het wel.”

Matchwinnaars: de broekentrends voor winter 2017-2018

De broek is sterk aanwezig dit jaar en kent komend seizoen vele fraaie gedaanten. De classy prints, oversized varianten en sporty chic modellen – passend bij de athleisuretrend van dit moment – bieden een uitgelezen kans om een match te maken met je schoenencollectie.

Kleurkaarten winter 2017-2018: hoe gebruik je ze?

Met de nieuwste Schoenvisie ontvang je ook gratis de modekleurkaarten voor winter 2017-2018, met dit seizoen voor het eerst ook kaarten voor schoenmode en het trendy segment Street x Active. Maar wat zijn op zo’n kaart nou de basiskleuren en wat de accentkleuren? En hoe worden ze gecombineerd? Op onze speciale kleurkaartpagina’s leggen onze trendforecasters per segment in een schema uit hoe je de kaarten kunt gebruiken bij het inkopen en het samenstellen van de collecties.

Nieuwe gezichten: Anke en Inge Kuipers van Bend-it

Ontwerper Inge Kuipers vond het raar dat je een schoenlepel nodig hebt om in je schoenen te komen. Dus bedacht ze een oplossing: een buigzame schoen. Samen met haar zus Anke bouwt ze het innovatieve label Bend-it verder uit. “Nog voor we de eerste collectie rond hadden, werden de schoenen al verkocht.”

Wat is het bongemiddelde van Mezzo in Nijmegen?

Frank en Agnes Bongers van schoenenwinkel Mezzo in Nijmegen geven in deze Schoenvisie een kijkje in de keuken én de kassa. “We verkopen exclusieve schoenen die je niet zo snel ergens anders zult vinden. Bijkomend voordeel is dat ik daardoor minder gebonden ben aan de prijzenoorlog tussen retailers die de geijkte merken voeren.”


Sluit nu een Schoenvisie Totaal Jaarabonnement af en ontvang 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.