TOP

Noosa-Amsterdam lanceert nieuwe lijn [interview]

Het Nederlandse accessoiresmerk Noosa-Amsterdam lanceert een nieuwe lijn. De Relic-collection is een verfijnde collectie sieraden met verwisselbare bedels (relics). We spraken de nieuwe directeur Karel Hoeben ter gelegenheid van de lancering.

Waarom ben jij aangetrokken als directeur?

Karel Hoeben, sinds oktober 2015 managing director van Noosa-Amsterdam: “Ik kom niet uit de mode, maar heb ik verschillende branches gewerkt en mijn ervaring ligt vooral op commercieel en organisatorisch vlak. Ik heb binnen meerdere bedrijven nieuwe afdelingen opgezet om ze naar de volgende fase te brengen. Dat doe ik bij Noosa-Amsterdam nu ook actief. Noosa-Amsterdam is in 2009 begonnen en focuste tot nu toe vooral op het product en minder op de organisatie. Nu zit het bedrijf in een fase waarin we nog professioneler gaan werken.”

Toch komt er ook een nieuwe lijn….

“De afgelopen anderhalf jaar lag de focus op vernieuwing van producten, met onder andere de Relic Collection als gevolg. Noosa-Amsterdam heeft door de jaren heen verschillende lijnen gelanceerd, maar is steeds bij dezelfde afzetpunten langs gegaan om ze te verkopen. Noosa-Amsterdam wordt nu nog vooral via modezaken verkocht, maar onze doelgroep komt ook bij andere kanalen zoals juweliers, lederwarenwinkels en conceptstores. Daarom zijn we begonnen dat type winkels ook actief te benaderen.”

Hoe?

“We zijn begonnen met een agent in Nederland voor de juweliers en een agent voor de tassen- en lederwarenwinkels. En we blijven natuurlijk ook de boetieks en conceptstores bedienen. De collectie is groot genoeg. We hebben zo’n brede collectie dat het voor boetieks soms te veel wordt om het complete beeld neer te zetten. De verkoop van Noosa-producten vraagt tijd en ruimte van de winkelier, omdat je het vanwege de waarde van het product niet zomaar ergens in een hoekje van de winkel neerzet. We kijken samen met de winkelier welke doelgroep er in de winkel komt en welke lijnen daar bij passen.”

Noosa-Amsterdam relic collection 

Blijven de chunks, waar Noosa-Amsterdam bekend mee is geworden?

“De chunks gaan zeker niet verdwijnen en vormen nog steeds onze grootste productgroep. De Originals-lijn (met de grote chunks) en de Petite-lijn (met de kleine chunks) blijven populair. In de Symbols-lijn brachten we al verfijndere sieraden zonder chunks en ook de nieuwe Relic Collection heeft geen chunks. Maar die is wel in lijn met het Noosa-concept: fair way gemaakt van natuurlijke materialen en te personaliseren dankzij verwisselbare bedels die elk een verhaal vertellen, net zoals de chunks.”

Hoe breng je dat verhaal over?

“Met brochures en ander POS-materiaal wordt het verhaal achter de sieraden verteld en wordt de consument geholpen om een keuze te maken. Ook op social media communiceren we. Ons DNA is dat het product natuurlijk, eerlijk en handgemaakt is door 500 vrouwen in landen als Peru en Nepal. Dat willen we meer communiceren. Op ons Instagram-account zie je al dat de focus al verlegd is. We laten niet meer alleen die nieuwe armband, chunk of tas zien, maar ook het verhaal er achter. Noosa-Amsterdam blijft een storytelling merk.”

Waar zit groei?

“Vooral over de grens. Noosa-Amsterdam heeft ongeveer 800 verkooppunten. Nederland en Duitsland zijn de grootste markten en we groeien in landen als Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Australië en Rusland. In Nederland willen we groeien door nieuwe afzetkanalen aan te boren, maar we zijn hier al goed vertegenwoordigd dus dat zal geen extreme groei zijn. Nieuwe lijnen maken ook groei mogelijk, maar we zullen niet te extreem vernieuwen en bij onze leest blijven. De focus blijft gericht op de vrouw, dus er komen voorlopig geen grote nieuwe dingen zoals sieraden voor mannen of kinderen.”