TOP

Nike presenteert ambitieuze groeistrategie

Nike Inc. wil in 2015 een omzet realiseren van 27 miljard dollar per jaar, een groei van bijna acht miljard ten opzichte van de huidige omzet. Deze ambitie sprak het merk onlangs uit tijdens een conferentie voor investeerders in New York, waar het voor de komende vijf jaar een ambitieuze groeistrategie presenteerde.

Nike Inc. wil ervoor zorgen dat de omzet toeneemt door zich te richten op de wereldwijd groeiende middenklasse en door zelf opnieuw de internationale distributie van andere merken die tot het concern behoren in handen te nemen.

Retail
Daarnaast wil het bedrijf meer ondernemen op het gebied van retail. Nike heeft wat dit betreft plannen om de komende vijf jaar tussen de 250 en driehonderd nieuwe winkels te openen. Het gaat hierbij om zogenaamde ‘brand-experience stores’ waar de voor Nike belangrijkste productgroepen worden verkocht. De omzet van de Nike stores moet hierdoor de komende jaren stijgen van 2,2 tot 2,6 miljard dollar.

Andere merken
Nike blijft het belangrijkste merk uit het portfolio van Nike Inc , dat verder bestaat uit de Cole Haan, Converse, Hurley, Jordan Brand, Nike Golf en Umbro. Nike is goed voor ongeveer 85 procent van de omzet van het bedrijf, maar ook de andere merken spelen een rol bij de ambities van het concern.

“Met de overname van Umbro heeft Nike zijn positie als grootste voetbalbedrijf ter wereld versterkt en voor Converse is een strategie ontwikkeld die moet leiden tot een verdubbeling van de omzet tot ongeveer twee miljard dollar in 2015″, zei Mark Parker, president en CEO van Nike Inc.

Geïnspireerd
Hij is optimistisch over de realisatie van de groeiplannen. “We zijn nog nooit zo geïnspireerd, innovatief en gericht op het behalen van onze doelen geweest als nu”, aldus Parker.