TOP

Nike plust met 19 procent in boekjaar 2021 na sterk vierde kwartaal

Nike Inc. sluit het fiscale jaar 2021 af met een omzet van 44,5 miljard dollar (37,2 miljard euro), een groei van 19 procent ten opzichte van het pre-coronajaar 2019.

Het nettoresultaat kwam uit op 5,7 miljard dollar (4,8 miljard euro). Dat blijkt uit het FY21-jaarverslag van de Amerikaanse sport- en sneakergigant, waar ook Converse onderdeel van uitmaakt. Nike was zelf goed voor een omzet van 42,3 miljard dollar (35,3 miljard euro), wat neerkomt op een groei van 17 procent bij gelijke wisselkoersen. Converse groeide met 16 procent naar een omzet van 2,2 miljard dollar (1,8 miljard euro). Het fiscale jaar eindigde voor het bedrijf op 31 mei.

Groei in alle regio’s

Kijken we naar de verschillende regio’s waar Nike Inc. actief is, dan presteerde het sportbedrijf afgelopen boekjaar het best in Groot-China (China, Hongkong, Macau en Taiwan, red.) met een groei van 24 procent op een omzet van 8,3 miljard dollar (6,9 miljard euro). De EMEA-regio volgt met een plus van 23 procent, waarmee de omzet uitkomt op 11,4 miljard dollar (9,5 miljard euro). Hekkensluiter van de top drie is Noord-Amerika met een stijging van 19 procent naar 17,2 miljard dollar (14,4 miljard euro). De regio’s Azië-Pacific en Latijns-Amerika waren samen goed voor een omzet van 5,3 miljard euro, een plus van 6 procent ten opzichte van FY20.

Goed vierde kwartaal

Het sterke vierde kwartaal (maart, april en mei 2021) heeft daaraan bijgedragen. Nike Inc. realiseerde in Q4 een 21 procent hogere omzet ten opzichte van Q4 2019, en zelfs een 96 procent (88 procent bij gelijke wisselkoersen) hogere omzet en opzichte van Q4 2020. Al geeft dat laatste percentage een vertekend beeld, gezien de wereldmarkt die periode gebukt ging onder de eerste lockdown. Het merk Nike sloot het vierde kwartaal af met een omzet van 11,8 miljard dollar (9,9 miljard euro, een plus van 88 procent ten opzichte van Q4 2020 bij gelijke wisselkoersen) en Converse kwam uit op 596 miljoen dollar (498 miljoen euro, een plus van 85 procent).

Premium consumentenervaring

FY21 was een belangrijk jaar voor Nike omdat het bedrijf de nieuwe ‘consumer direct acceleration’- of CDA-strategie lanceerde, waarmee het bedrijf een meer ‘premium, consistente en naadloze’ consumentenervaring wil creëren via de eigen kanalen en met strategische partners. “Gevoed door het momentum blijven we investeren in innovatie en ons digitale leiderschap”, aldus John Donahoe, CEO van Nike Inc. “De sterke resultaten over het vierde kwartaal en het volledige fiscale jaar getuigen van Nike’s unieke concurrentievoordeel en diepe band met consumenten over de hele wereld.”

Foto: Grailify via Pixabay