TOP

Nike onder de loep voor licentie- en distributiepraktijken

De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar de licentie- en distributiepraktijken van Nike. Er wordt gekeken of het bedrijf handelaren illegaal beperkt van het verkopen van merchandising producten.

Nike, Sanrio en Universal Studios worden strikt in de gaten gehouden door de Europese Commissie voor de licentie- en distributiepraktijken. Dat maakt Brussel op 14 juni 2017 bekend. “De Commissie onderzoekt of Nike, Sanrio en Universal Studios in andere landen en online de verkoop van merchandising producten beperken”, stelt commissaris Margrethe Vestager. “We gaan na of de licentie- en distributiepraktijken van deze drie bedrijven consumenten de toegang ontzegt tot bredere keuzes en betere deals.”

Het gaat hierbij alleen om merchandising producten, of ook wel om kleding, schoenen, telefoonaccessoires, tassen en speelgoed met afbeeldingen en teksten die alleen producenten met een licentie mogen maken. Er wordt vermoed dat de drie bedrijven via exclusieve contracten met deze licentiehouders beperkingen hebben opgelegd aan de verkoop online en over de grens.