TOP

Nike maakt replica van Back to the Future II-sneakers

In 1989 speelde de Nike Mag, een sneaker die zelf veters strikt, een glansrol naast Michael J. Fox in de film 'Back to the Future II'. Nike brengt nu een replica van deze schoenen in een limited edition van 1.500 paar uit.

De sneakers zullen worden geveild en de opbrengst gaat naar de Michael J. Fox Foundation, een liefdadigheidsorganisatie die onderzoek naar de zenuwziekte Parkinson financiert.

“Dit project is super spannend, omdat het drie werelden samenbrengt: Parkinson-patiënten, sneakerverzamelaars en ‘Back to the Future’-fans. Het brengt ons een stap verder in het vinden van een remedie tegen Parkinson”, aldus Michael J. Fox, die zelf aan deze ziekte leidt.

Tien dagen lang zullen er dagelijks honderdvijftig paar 2011 Nike Mag-schoenen worden geveild via eBay’s Fashion Vault, een speciaal platform voor selectieve mode-events van designers en grote merken. De veiling eindigt op 18 september 2011.

Patta Amsterdam
Voor de Nederlandse sneaker- en ‘Back to the Future’-fans wordt er in samenwerking met de Amsterdamse sneakerwinkel Patta één paar (in de Amerikaanse maat 9) geveild. Deze veiling vindt op donderdagavond 15 september plaats in het Artis Planetarium in Amsterdam.

Als de Nike Mag-veiling een bedrag van 50 miljoen dollar of meer oplevert, wordt dit bedrag verdubbeld door Sergey Brin, oprichter van Google en drager van het Parkinson-gen.

Geen ‘powerlace’
In ‘Back to the Future II’, worden de Nike Mag-schoenen,  in het jaar 2015 gedragen door Marty McFly (gespeeld door Michael J. Fox). Het  creatieve ‘Back to the Future’-team hoorde van het Nike-project  en daarna besloot  executive producer Frank Marshall een ‘lost episode’ Back to the Future-film te produceren als eerbetoon aan de succesvolle films. Deze dertien minuten durende film legt uit waarom de 2011 Nike Mag geen powerlace (zelfstrikkend vermogen) heeft,  en werd gemaakt in samenwerking met het reclamebureau van Nike, Wieden + Kennedy.

Tinker Hatfield
De oorspronkelijke castleden Christopher Lloyd en Donald Fullilove spelen weer dezelfde rollen. Acteur Bill Hader en basketballer Kevin Durant zijn te zien als winkelbediende en klant. De verkoopmanager wordt gespeeld door Nike-ontwerper en vice-president van de design-afdeling, Tinker Hatfield, die tevens de ontwikkeling van de 2011 Nike Mag-schoen begeleide.

Meer comfort
De eerste oplaadbare schoenen van Nike, de 2011 Nike Mag, zijn ontworpen als exacte replica van de oorspronkelijke sneakers uit ‘Back to the Future II’. De enige is de toevoeging van een extra ondersteunende schuimlaag bij de enkel en de tenen voor meer comfort. De 2011 Nike Mag licht op door op het ‘oortje’ van de high-top te drukken, en blijft na het opladen vijf uur lang branden.