TOP

Nike legt focus op directe verkoop aan consument

Nike brengt de verkoop aan retailers komende jaren flink terug. Het merk wil zich namelijk extra focussen op de directe verkoop aan consumenten.

De eerste signalen waren er al toen Nike stopte met de verkoop aan Bristol, maar nu is de kogel door de kerk. In de komende vijf jaar stoot Nike de ‘middelmatige’ retailers af en richt het label zich meer op eigen winkels en online. Daarnaast brengt het sportmerk het aantal retailpartners terug van dertigduizend (met 110.000 verkooppunten) naar veertig – waarbij onder andere Foot Locker, Nordstrom en Amazon behouden blijven. The Wall Street Journal weet te melden dat topman Mark Parker vindt dat de ‘ongedifferentieerde, middelmatige retail niet zal overleven’.

Nike zal niet in één keer alle samenwerkingen stopzetten, maar de meeste aandacht en de exclusieve productlijnen zullen wel eerst gaan naar de belangrijkste partners.

Directe verkoop

Naast het terugbrengen van het aantal retailpartners, gaat Nike ook sterk inzetten op online en eigen winkels. Zo wil het merk twee keer zoveel monobrandstores en moet in 2022 dertig procent van de omzet uit online gehaald worden, wat momenteel nog 15 procent is.