TOP

Nike laat grote retailpartners vallen en wil zelf consument bereiken

Nike stopt de samenwerking met een aantal grote retailpartners in de Verenigde Staten. Het sneakermerk versnelt zijn directe verkoopstrategie, waarbij het zoveel mogelijk zelf de consument wil bereiken.

Volgens RetailDetail verdwijnen de schoenen van Nike uit het aanbod van negen Amerikaanse retailers. Het gaat om acht regionale winkelketens en één online verkooppunt. De winkels hebben samen zo’n 900 vestigingen. Ook in Europa worden mogelijk partners geschrapt. Dat blijkt uit een analistenrapport van Susquehanna Financial Group.

Online verkoop en eigen winkels hebben de voorkeur van Nike. Het merk wil nog zo’n 200 kleinere, hoogtechnologische winkels openen in Noord-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De beslissing kost 500 mensen op het hoofdkantoor in Oregon hun baan. Nike zegt wel een kleiner aantal strategische partners te willen behouden.

Consumer Direct Acceleration

Al in 2017 kondigde Nike aan het d2c-pad in te slaan. Het merk gaf aan het aantal retailers flink terug te willen brengen en zich extra te gaan focussen op de directe verkoop aan consumenten. De nieuwe strategie kreeg de naam Consumer Direct Offense, waarbij Nike ernaar streefde in 2022 twee keer zoveel monobrandstores te hebben en dertig procent van de omzet uit online te halen. Nu de doelen al eerder bereikt gaan worden, doet Nike er nog een schepje bovenop met een nieuwe strategie die het in juni presenteerde: de Consumer Direct Acceleration. Hierin heeft het merk vastgelegd hoe het op lange termijn nog sneller denkt te groeien en winst te kunnen maken.

Beeld: Nike