TOP

Nieuwe ondernemers zijn trendsettend

Nieuwe ondernemers die vaak niet uit de traditionele detailhandel komen, zijn op dit moment de trendsetters in retailland. Dit komt naar voren uit het jaarlijkse trendrapport van het HBD.

Nieuwe ondernemers kijken op een andere manier naar inkoop en verkoop en het aantrekken van klanten. Ze bieden vaak extra service, maken kopen tot een beleving, leren van hun klanten en maken ze tot hun vrienden.

 

In de slag om de consument maakt de traditionele zelfstandige ondernemer plaats voor de nieuwe, kleine speler, die zich richt op aanvullende producten of diensten, signaleert het rapport. Daarmee is een nieuwe trend van schaalverkleining begonnen, als tegenhanger van de schaalvergroting en het ketengeweld van de afgelopen jaren. Ook blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy dat consumenten gek zijn op kleine winkels met een bijzonder assortiment en deskundig, klant- en servicegericht personeel.

 

Grote winkelketens drukken zelfstandige winkeliers steeds meer uit het straatbeeld weg. De kleine zelfstandige kan steeds moeilijker concurreren en moet uitwijken naar B-locaties. De huisvestingskosten zijn hier natuurlijk lager dan op A-locaties en vaak beheert de eigenaar de zaak met hulp van familie of vrienden.

 

Op internet zijn nog veel meer van dit soort kleine spelers te vinden. ‘Dankzij de lagere schapkosten op internet kunnen aanbieders online een grotere variëteit aanbieden dan in de fysieke wereld. Steeds meer ‘nieuwe’ kleine ondernemers vinden een voldoende grote markt voor allerlei nicheproducten en diensten’, concludeert het rapport.