TOP

Nieuw tassenmerk: Eve by Rebeca [interview]

Ze wilde van jongs af aan al verstelbare hakken maken, maar toen Rebeca Barbulescu erachter kwam dat deze al bestonden, bedacht ze een ander mode-item dat kan worden gepersonaliseerd: tassen. “Ik heb een instelling van ‘gewoon doen en niet te veel nadenken’.”

“Eve by Rebeca brengt een nieuwe dimensie in de tassenindustrie”, vertelt oprichter Rebeca Barbulescu aan Schoenvisie. “Elke tas in de collectie kan worden aangepast naar gelang de persoonlijkheid of outfit. Het is een continu proces: na de verkoop an een tas blijft de consument terugkomen voor accessoires om er een nieuwe look aan te geven. De kwaliteit van mijn tassen is dan ook erg belangrijk. De ritsen worden bijvoorbeeld vaak gebruikt en mogen niet snel kapot gaan. De metalen en leersoorten komen allemaal uit Italië en de productie vindt plaats in Roemenië. Ik heb op het moment negen tassen.”

“Het idee voor Eve by Rebeca
is ontstaan in de zomer van 2015 en in juni 2016 heb ik het tassenmerk
gelanceerd. Toen ik een jaar of 15 was, was ik veel met mode bezig. Ik
had toen het idee om een schoenenmerk op te richten waarbij je de
hakhoogte en -breedte kan veranderen, maar ik kwam in 2015 erachter dat
dit al op de markt te vinden was. Daarom ben ik naar andere mode-items
gaan kijken die je naar je eigen identiteit kan personaliseren. Vanuit
daar is het balletje gaan rollen.”

Uitbreiden naar winkels

“Mijn tassen passen goed in het midden-hoogsegment, de kleinste kost 180,- en de grootste 300,-. Ik ben zo langzamerhand aan het kijken of ik aan retailers kan verkopen. Het liefst lig ik in boetiekjes die in hetzelfde segment zitten en die goed bij het merk passen. Winkeliers hoeven geen minimumaantal bij mij af te nemen, zolang de hoeveelheid maar representatief is voor het merk.”

Nieuwe wereld

“De modewereld is voor mij volkomen nieuw. Ik heb het vwo afgerond
en ben daarna naar de hotelschool gegaan omdat ik mijzelf op dat moment
nog niet zag als designer. Wel wist ik dat ik ondernemer wilde
worden. Ik heb een instelling van ‘gewoon doen en niet te veel
nadenken’, dus daarom ging het opzetten van het merk best natuurlijk.
Ook al was het aan de andere kant ook wel intens omdat ik op dat moment
nog bezig was met mijn laatste jaar op de Hotelschool Den Haag. Ik moest
die twee zien te combineren, maar het opzetten van mijn eigen
tassenmerk vind ik zo leuk dat het allemaal automatisch gaat. Daarom
voelde het ook niet als een extra druk.”

Klein beginnen

“Ik wil rustig beginnen en het merk langzaam laten uitgroeien tot iets groots. Eve by Rebeca hoeft niet gelijk super intens op de markt te komen en alle aandacht te pakken. Ik ben begonnen met een kleine voorraad om te zien hoe iedereen erop reageert en dat blijkt enorm positief te zijn. De komende zestien maanden ga ik een master volgen. In de tussentijd werk ik wel aan het merk, maar niet heel intensief. Als ik klaar ben met mijn master ga ik fulltime aan Eve aan werken.”