TOP

Nieuw sneakermerk: Silvestre Etienne [interview]

Steven Olsthoorn en Silvio Vermeer schreven zich in 2014 in bij de Kamer van Koophandel om hun eigen sneakermerk op te richten. Zonder enige ervaring in de schoenenbranche en zonder enig netwerk. Twee jaar later ligt de verrassende eerste collectie van Silvestre Etienne in de winkel. “Het heeft elementen van nette schoenen, maar ook van sneakers. Dat was iets dat we misten in de markt.”

“Het idee is van de ene op de andere dag gekomen”, legt Steven Olsthoorn aan Schoenvisie uit. In 2014 legde hij samen met zijn beste vriend Silvio Vermeer de eerste hand aan hun eigen sneakermerk Silvestre Etienne – welke sinds zomer 2016 in de winkels ligt. “Silvio en ik hadden altijd al een passie voor schoenen en hadden er ook altijd een mening over. Op een gegeven moment was ik bij een sample sale van een sneakermerk in Amsterdam waar de klanten zo graag de schoenen wilden hebben, terwijl het in mijn ogen hele simpele sneakers waren.”

Daanaats vonden Olsthoorn en Vermeer het ook lastig om als consument schoenen te kopen. “Sneakers kunnen we allemaal kopen, maar voor een iets nettere gelegenheid hang je tussen een sneaker en formele schoen in en daar is weinig aanbod in. Vooral als ze ook nog betaalbaar moeten zijn. Vanuit een stukje gemis hebben we besloten om Silvestre Etienne op te richten – nette sneakers die ongeveer 170,- kosten.”

Silvestre Etienne (4)

Geen ervaring

Maar zowel Olsthoorn als Vermeer hebben geen ervaring in de schoenenbranche. Olsthoorn heeft bedrijfskunde en commerciële economie gestudeerd, terwijl Vermeer uit de binnenhuisarchitectuur komt. “Enerzijds is het heel uitdagend, anderzijds heeft het daarom ook extra lang geduurd voordat we een fabrikant hadden gevonden.” De twee hadden geen enkel lijntje en zien dat het belangrijk is om een goed netwerk te hebben, maar ‘wij hebben laten zien dat het niet onmogelijk is om het zonder netwerk te doen’. Kijkend naar de achtergronden is het dan ook niet raar dat Vermeer de schoenen ontwerpt en Olsthoorn de contacten onderhoudt.

Silvestre Etienne (2)Productieproces

Zonder enige ervaring zijn Olsthoorn en Vermeer aan het avontuur van schoenenontwerper begonnen. Maar waar begin je dan? “Gewoon op internet”, vertelt Olsthoorn. Via het wereld wijde web vonden de twee een vrouw in Amsterdam met haar eigen atelier waar zij schoenen maakt en cursussen geeft. “Ze zei dat ze de schoenen wel kon maken, maar dat wij daar niets aan zouden hebben. Als we namelijk de schoen afleveren bij een fabrikant, dan worden ze toch anders gemaakt.” Via een lange zoektocht zijn de twee ondernemers bij een Portugese fabriek gekomen waar ze de sneakers wilden maken. “Het is afwachten hoe het eruit komt, maar gelukkig hebben we geen complicaties gehad. Na drie samples was alles goed.”

Collectie

Voor zomer 2016 is de eerste collectie van Silvestre Etienne uitgekomen: één model in verschillende uitvoeringen voor zowel mannen als vrouwen. “Dit was hèt model dat we wilden maken. Er zitten elementen van een nette schoen in, maar ook van sneakers. We hebben 250 paar laten produceren om te kijken hoe de consument erop reageert. Dat was zo positief dat we het zijn gaan doortrekken. Nu zijn we bezig met een tweede, derde en vierde model.”

Riemen

Daarnaast worden er sinds kort ook bijpassende riemen geproduceerd. “We hebben gekozen voor de hoogst mogelijke kwaliteit leer – zowel de binnen- als de buitenkant van de riem is van leder – en de gesp is uit één stuk metaal gesneden. Het is prijzig om te maken, maar dat hebben we ervoor over. Ook in de formele mode zie je dat schoenen moeten matchen met de riem. De schoenen met de riem gaan we nu voor het eerst als set aanbieden dus we zijn benieuwd hoe dat gaat lopen.”

Silvestre Etienne (3)Naamkeus

Achter de naam van het merk zit geen diepzinnige betekenis, maar wel een interessant en doordacht verhaal. “Ik heb me verdiept in bedrijfsnamen”, legt Olsthoorn uit. “Wat ik daarvan geleerd heb, is dat een merknaam een bepaald gevoel moet geven. Als je kijkt naar de grote modenamen – Gucci, Dolce & Gabana, Alexander McQueen – zij dat allemaal persoonnamen. Je krijgt als consument dan het gevoel dat het een stukje mode is dat met de hand is gemaakt in een atelier door een designer. Dat gevoel wilden wij ook creëren dus daarom wilden wij onze namen ook gebruiken. Alleen nu heet ik Steven en mijn compagnon Silvio en dat klinkt niet heel lekker, dus hebben we het naar het Italiaans/Frans veranderd. Silvio werd Silvestre en het Frans voor Steven is Etienne.”

Toekomstplannen

Met zo een jong bedrijf, zijn er nog veel uitbreidingsplannen die Olsthoorn en Vermeer later willen gaan doorvoeren. Zo zou het niet gek zijn als de twee over een aantal jaar ook met een tassencollectie komen of andere accessoires gaan maken van leer. Ze willen in iedere grote stad een verkooppunt hebben en uitbreiden naar het buitenland zou ook geen schande zijn. “Vooral Frankrijk en Engeland passen goed bij het merk.” Maar om te beginnen moet het in Nederland allemaal goed geregeld zijn. “In eerste instantie willen we de Nederlander – met name mannen – helpen bij het kleden. Je ziet soms een nettere outfit bij een man en dan hebben ze er een te sportieve Nike of Adidas onder. Wij denken dat dat beter kan.”