TOP

Nieuw sneakermerk: Patroon [interview] *

Zelf een merk oprichten in een zware markt, is een grote beslissing om te nemen. Toch werd twee jaar geleden Patroon opgericht, sneakers die nu sinds vier maanden te verkrijgen zijn. “Het is lastig om jouw idee van een schoen goed over te brengen naar de producent.”

Zijn sneakers zijn nog maar vier maanden op de markt, maar hij heeft nu al 2.500 volgers van over de hele wereld op Instagram. Patroon is niet alleen een nieuw sneakermerk maar ook de pseudoniem van de oprichter.

Hoe is Patroon ontstaan?

“Ik heb zelf Patroon twee jaar geleden opgezet. Het is begonnen vanuit pure passie, ik ben altijd een liefhebben geweest van sneakers. Ik ben daarom mensen en fabrieken gaan benaderen met de vraag of zij mijn model in productie willen nemen. Daar zijn smaples uitgekomen die geen succes waren. Daarna heb ik een partner gevonden in Portugal waarmee het contact goed verloopt, zij hebben mijn eerste model nu in productie genomen. Ik ben momenteel ook bezig met het ontwerpen van nog drie andere modellen maar die moet ik eerst perfectioneren.”

Waar ben je tegenaan gelopen bij het opzetten van Patroon?

“Het is heel lastig om jouw idee van een schoen goed over te brengen naar de producent. Daarom is het een kwestie van doen en blijven proberen tot je de juiste partner hebt gevonden. Dat was wel het lastigste maar als je die eenmaal hebt en diegene begrijpt wat je wil, dan begint het echte avontuur eigenlijk pas.”

Zou je het allemaal nog een keer doen?

“Het viel niet tegen. Het is vooral experimenteren, een reis die je neemt. Omdat het je passie is, doe je het met veel plezier en geef je ook niet op tot je hebt wat je wil.”

Had je al ervaring in de schoenenindustrie voordat je Patroon startte?

“Helemaal niet, ik heb een accountancy achtergrond. Ik heb alles mijzelf aangeleerd en mijn eigen smaak doorgevoerd.”

Waarom wil je in deze tijd een schoenenmerk oprichten?

“Misschien is het moment lastig, maar het is een passie. Wanneer is dan wel de juiste tijd? Je hebt een idee en dat wil je zo snel mogelijk tot uitvoering brengen en dan is elk moment eigenlijk goed. Je moet je hart volgen. Het is natuurlijk ook belangrijk om je verstand te gebruiken, je kan zoiets niet van de ene op de andere dag beslissen. Het kost veel tijd, geld en middelen. Maar voor mij is het voor de lange termijn, het is mijn doel om als het goed draait, mij hier volledig op te focussen. Ik maak geen overhaastte beslissingen, ik neem pas een stap als ik ergens volledig tevreden mee ben. Je moet niet roekeloos te werk gaan.”

Waarmee onderscheidt Patroon zich van andere sneakermerken?

“Patroon is echt iets voor de liefhebber. Het is vrij uniek want ik produceer niet in grote getallen. Het brengt comfort, maar dat hebben andere merken ook dus daarmee onderscheid ik mij zich niet per se. Het is vooral het design. Het is stoer, met oog voor detail en toch een tikkeltje klasse.”

Liggen Patroon sneakers al in fysieke winkels?

“Online is momenteel mijn enige afzetkanaal. Ik sta er zeker voor open om ook aan retailers te verkopen, maar ik wil eerst een goede basis opbouwen en online mensen bereiken. Ik wil dat er ook vraag is vanuit de fysieke winkels in plaats van dat ik naar een winkel ga en vraag of zij mijn schoenen willen aanbieden.”

Hoe zijn tot nu toe de reacties op Patroon?

“De reacties zijn positief, van mijn directe omgeving en ook op internet. Alleen merk ik toch wel dat het lastig is om een groot publiek te bereiken. Daar zit dan ook denk ik de grootste uitdaging: om de schoenen aan de man te brengen. Patroon is momenteel ook alleen nog online te koop en ik merk wel dat klanten de schoenen willen aanraken en in het echt willen zien voordat ze het willen aanschaffen.”