TOP

Nieuw slippermerk: Moses [interview]


Agentuur Or.Els introduceerde voor zomer 2019 een nieuw label in Nederland, het kleurrijke slippermerk Moses. Na de modebranche verleggen agenten Job Arntz en Maarten van den Elsaker hun focus naar de schoenenretail. “Voor die groep is het ook een interessant product.”

Moses komt uit het land van ‘milk and honey’, ofwel Israël. Leuk detail: de slippers ruiken ook naar melk en honing, een beetje althans. De Frans-Israëlische designer Sarah Gurt richtte het merk in 2014 op. “Ze wilde een slipper ontwerpen die er funky uitzag én waar je de hele dag op kunt lopen”, vertelt Job Arntz (27). Hij is samen met Maarten van den Elsaker (25) eigenaar van Or.Els Agency, de Nederlandse agent voor het merk. “Sarah woont in Tel Aviv. Daar loopt zowat iedereen op Moses-slippers.” Arntz en Van den Elsaker liepen er eigenlijk per toeval tegenaan. Ze werden getipt door een bevriende ondernemer die het merk op Instagram had gespot. Van den Elsaker: “We vonden het een ontzettend mooi en goed product voor de Nederlandse markt. En als wij dat zagen, was het een kwestie van tijd voor een ander dat ook zou zien. Dus zijn we er vol voor gegaan.”

Wat sprak jullie aan?

Arntz: “Moses is funky, goed geprijsd (tussen de €34,95 en €39,95, red.) en anders dan wat er al op de markt is. Het merk brengt een bekend model in een nieuwe uitvoering, van recyclebaar plastic en in coole kleuren en prints. Je kan het product breed neerleggen: in conceptstores, mode- en schoenenzaken voor volwassen en kinderen, grote warenhuizen. Wij zien ontzettend veel potentie.”

Moses (2)

Moses op Modefabriek, juli 2018

Van den Elsaker: “Het is niet alleen maar een leuk merk. Wij voorzagen dat retailers er ook daadwerkelijk aantallen mee kunnen maken. Dat blijkt wel na het eerste seizoen; sommige klanten hadden in mei al doorverkoopcijfers van 80 tot 90 procent.”

Hoe zijn jullie te werk gegaan bij de introductie in Nederland?

Arntz: “Het fijne aan een agentschap is dat je niet veel nodig hebt om te starten. Een showroom en auto zijn voldoende.” Lacht: “Voor die auto hebben we mijn vader lief aangekeken. In het voorjaar van 2018 hebben we zo’n 150 winkels door het hele land bezocht met Moses. De allereerste zaak waar we binnenstapten was Koekwaus in Den Bosch. We hadden geen idee wat we konden verwachten, maar ze waren dolenthousiast en kochten de slippers direct in. Net als kledingketen Number Nine (Amsterdam, Haarlem en Utrecht). Met die energie zijn we de rest van het land doorgecrosst. Diezelfde zomer gingen we naar Lowlands. Op een gegeven moment stond ik ergens in de rij en zag ik zowel voor als achter me iemand op Moses-slippers. Terwijl het merk nog maar bij twee winkels lag.”

Waar staat Moses nu?

Van den Elsaker: “De zomercollectie 2019 is bij zo’n 40 retailpartners uitgeleverd. Dat kunnen er nog veel meer worden, denken wij. Tot nu toe hebben we ons vooral op modezaken en conceptstores gericht, maar het is ook een interessant product voor de schoenenbranche. Naast leuke maakt Moses ook goede slippers; ze hebben een goed voetbed en lopen erg lekker.”

Arntz: “Voor zomer 2019 zijn de startorders nog relatief laag. Wat logisch is, want het is ons eerste seizoen. Maar we merken dat het vertrouwen van winkeliers stijgt omdat de doorverkoop goed is.”

Moses (4)

Modefabriek-hostesses op slippers van Moses, juli 2018

Van den Elsaker: “Dat vind ik mooi aan ons vak: dat we producten verkopen waar onze klanten ook weer geld aan kunnen verdienen. We sturen heel erg op data en doorverkoopcijfers. Stel dat een winkelier bijvoorbeeld een grote order plaatst en een derde van die levering heel snel gaat, terwijl de rest nauwelijks beweegt. Dan kunnen we gezamenlijk kijken of we (een deel van) de slowmovers kunnen omruilen tegen betere kleuren of prints. Dat zijn de producten waarmee marge gemaakt kan worden. Voor zomer 2019 gingen leopard en snake bijvoorbeeld als een speer. Sommige winkeliers hadden die modellen in mei al vier keer nabesteld, en toen moest het nog warm worden.”


Meer lezen? In de nieuwe editie van Schoenvisie, die op 9 augustus 2019 uitkomt, praten we verder met de mannen achter Or.Els Agency in de rubriek ‘Nieuw Gezicht’. Over de valkuilen waar je als startend agentuur mee te maken krijgt, hoe je goede merken aan je bindt en hoe ver je kunt komen met één rolletje tape. Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Beeld: Wilke Wittebrood (header), Or.Els Agency