TOP

Nieuw schoenenmerk: Pius Gabor [interview]

Gabor lanceert voor winter 2020-2021 een nieuw mannenschoenenmerk, Pius Gabor, vernoemd naar de stichter van het Duitse schoenenconcern. We spraken verkoopleider Nick Snoeren van de Nederlandse agent Merhottein. “Duurzaamheid wordt in het hele concept geïntegreerd.”

Met Pius Gabor stapt Gabor in de mannenschoenen. Vanwaar de uitbreiding naar dit segment?

“Gabor heeft eerder een mannenlijn gehad, Gabor Men, maar is daar elf jaar geleden mee gestopt omdat de nadruk steeds meer op de vrouwenschoenen kwam te liggen. De activiteiten zijn toen bijna volledig afgebouwd, op een kleinschalige productielijn voor de Duitse brandstores na. Nu Gabor de licentie van Camel Active Footwear aan Hamm Market Solutions (HMS) heeft overgedragen, is er ruimte ontstaan om het mannenschoenensegment nieuw leven in te blazen. Het merk is vernoemd naar de oprichter van Gabor. Ondernemer Pius Gabor begon in 1919 voor zichzelf met een schoenen- en lederwarenzaak in Groß-Strehlitz. Zijn zonen Bernard en Joachim bouwden daarop verder met de B. & J. Gabor vrouwenschoenenfabriek in Barmstedt, de basis voor het bedrijf zoals we het nu kennen.”

Hoe ziet de collectie eruit?

“De pijlers zijn pasvorm, kwaliteit en een toegankelijke prijsrange. De focus ligt op veterschoenen, sneakers en boots met winkelverkoopprijzen tussen de €99,99 en €150,- tot €165,-. De wintercollectie 2020-2021 bestaat uit twintig groepen met elk vier à vijf modellen. Gabor Men was vrij basic, Pius Gabor is jonger, frisser en heeft meer aandacht voor de laatste modetrends. We hebben bijvoorbeeld een sneaker met bulky zool in de collectie.”

Duurzaamheid is erg belangrijk voor Pius Gabor, stelden jullie bij de bekendmaking. Hoe wordt daar invulling aan gegeven?

“Het wordt uiteindelijk in het hele concept geïntegreerd. We zijn gestart met de verpakkingen, die van gerecycled materiaal zijn. Ook voor de collecties werken we met gerecyclede en/of recyclebare materialen. Eén model uit de nieuwe wintercollectie is volledig recyclebaar, onder meer door zolen van natuurlatex, een ander model is deels van gerecyclede materialen gemaakt. Dat aandeel wordt in de toekomst verder uitgebreid. Gabor hanteert een Code of conduct voor eerlijke en humane arbeidsomstandigheden, produceert grotendeels in Europa om de transportroutes kort te houden en werkt aan een CO²-neutrale leveringslogistiek. Ik denk dat het juist voor grote producenten belangrijk is om een statement te maken op het gebied van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Hoe gaan jullie te werk bij de introductie?

“De productpresentatie vindt plaats op 3 februari in Cast. De collectie is daarna te bezichtigen in de showroom van Gabor in Cast (024/blauw op de begane grond). Volgend seizoen gaan we uitbreiden en trekken we de voormalige showroom van Gant erbij. Verder zijn we met Gabor en Pius Gabor aanwezig op Gallery Shoes in Düsseldorf en Micam in Milaan.”

Wat zijn de ambities voor het eerste verkoopseizoen?

“Het is moeilijk om daar iets over te zeggen in deze uitdagende markt. We zullen Pius Gabor in ieder geval aanbieden aan de bestaande Gabor-dealers die mannenschoenen verkopen (in totaal heeft Gabor in Nederland 450 retailpartners met samen 850 verkooppunten, red.). Vanuit die hoek kregen we de laatste jaren regelmatig de vraag of Gabor Men weer terug zou komen. Ik hoop dat retailers die serieus met het merk willen werken zich melden.”

Beeld: Pius Gabor