TOP

Nieuw schoenenmerk: Osaka [interview]

Het Belgische Osaka begon met hockeyartikelen, groeide uit tot een bekend lifestylelabel en heeft nu ook een schoenencollectie ontwerpen met Mathieu Hagelaars van Studio Hagel. “We maken geen hockeyschoenen, maar wel schoenen die verwijzen naar hockey.”

Osaka is van origine een Belgisch hockeymerk dat in 2011 is opgericht. Het bedrijf heeft haar sporen verdiend door opvallend gekleurde sticks te brengen en een brug te slaan tussen sport en lifestyle. Met maar liefst 50.000 volgers op Intagram en meer dan tweehonderd topsporters die aan Osaka zijn verbonden, kan het merk nu al succesvol worden genoemd.

Maar een vrijetijdssneaker had Osaka nog niet. Het nieuw opgerichte bedrijf Hakimono sprong daarop in en sloot een licentieovereenkomst met het label om onder Osaka schoenen te ontwerpen, produceren en distribueren. Het merk is in goede handen, want twee van de vier oprichters van Hakimono hebben jarenlange ervaring in de schoenenbranche bij onder andere bij Timberland, Geox en Sperry. Managing partner Benoît de Wit: “We willen een leuk, bijkomend product brengen in het assortiment van Osaka. Het is een ontzettend populair merk dat blijft groeien.”

Osaka men FW1819 (9)

Waarom hebben jullie niet je eigen schoenenmerk opgericht?

De Wit: “Een eigen schoenenmerk oprichten was een optie, maar in deze moeilijke tijd is het niet verstandig om uit het niets een label te creëren en op de markt te brengen zonder enige referentie. We hebben bewust gekozen voor een licentie met Osaka, omdat het enorm bekend is in de hockeywereld. Dan spreek je meteen een grote doelgroep aan. Alleen al in Nederland zijn er meer dan 300.000 hockeyers. Als je hun vrienden en familie meetelt, heb je een groep te pakken van anderhalf- tot tweemiljoen mensen. Daarnaast zit ik zelf ook in de hockeywereld dus ik heb affiniteit met het merk.”
Osaka men FW1819 (10)

Hoe is de eerste collectie ontstaan?

“We wilden iets speciaals maken dus we zijn niet uitgegaan van een standaard zool en een bestaande upper. Alles moest from scratch gemaakt worden. Daarom hebben we contact gelegd met een aantal designers en zo zijn bij Mathieu Hagelaars van Studio Hagel uitgekomen. We hebben de aparte stijl die wij zochten bij hem teruggevonden. Hagelaars is begonnen met het ontwerpen van een zool en van daaruit zijn we uppers erbij gaan bedenken. Uiteindelijk staan er dan dertig tekeningen op de plank, maar kunnen we er maar een paar in productie nemen.”

Wat maakt de schoenen speciaal?

“Naast de aparte stijl, willen we ook comfort brengen. Niet dat je op de schoenen een marathon moet gaan lopen, maar als je ze aan doet, moeten ze wel meteen lekker zitten. Daarom hebben we nauw samengewerkt met de Portugese producent voor de keuze van de leest. Naast comfort staat ook de kwaliteit van de materialen bij ons hoog in het vaandel. Alles moet perfect zijn. Daarnaast maken we geen hockeyschoenen, maar wel schoenen die verwijzen naar hockey. Bijvoorbeeld door de noppen op de zool of de carbonstructuur bij de hiel, wat doet denken aan een hockeystick. Hockey is de roots van Osaka en daar willen we ook naar verwijzen.”

Osaka men FW1819 (11)

Studio Hagel doet het steeds beter, blijven jullie met Hagelaars werken?

“Tot nu toe nog wel. Hagelaars is al druk bezig met het afronden van de collectie voor voorjaar 2019. Hij heeft het op dit moment eigenlijk altijd wel druk. Ze trekken van alle kanten aan hem. Dat is wel even anders dan toen wij hem twee jaar geleden ontmoetten. Gelukkig voor hem – en terecht ook – is hij nu enorm succesvol. Hij is een geweldige designer en we zijn dan ook blij dat hij voor Osaka wil werken. Hagelaars is zelf ook erg geboeid in wat we met Osaka willen bereiken en dat is denk ik één van de elementen waardoor hij aan ons gebonden blijft.”

Hoeveel kosten de schoenen?

“De sneakers hebben een winkelverkoopprijs van 150,- tot 180,-. We hebben er bewust voor gekozen om tegen het hoogsegment aan te zitten, omdat het een illusie is om Nike, Adidas, Asics of New Balance aan te kunnen vallen op hun terrein. Dat willen we niet en dat kan ook niemand. We wilden wel onder de 200,- blijven, omdat dat een niche is waar nog plek is voor een goed sneakermerk. Maar eigenlijk valt de prijs wel mee voor sneakers waarvan de zool volledig zelf ontworpen is en waarbij er hoogwaardige materialen gebruikt worden.”

Osaka women FW1819 (10)

Hoe zien jullie de toekomst van Osaka Footwear?

“We zouden gek zijn als we dat niet heel positief zouden zien. Dan zouden we er ook nooit aan begonnen zijn. We denken dat het merk zich in de Benelux snel gaat ontwikkelen. We gaan nu langs winkels en negentig procent van de retailers die we spreken, schrijft ook meteen een order. We focussen hierbij op de schoenenretailers en een aantal leuke lifestyleboetieks. Het zou makkelijk zijn om naar alle hockeywinkels te stappen omdat zij het merk kennen, maar we kiezen voor een andere richting. Misschien is dat iets moeilijker, maar lifestyle past beter bij de collectie.”

“In de toekomst willen we buiten de grenzen van de Benelux gaan. We zijn nu al bezig met een aantal mogelijkheden in Duitsland en ook in Engeland zijn we in gesprek. We willen na de Benelux naar de omringende landen trekken en daarna kunnen we ook verder kijken. Eerst naar heel Europa, maar waarom niet ook naar landen waar hockey groot is, zoals Argentinië, Zuid-Afrika of Nieuw-Zeeland. Dat is een doel op lange termijn, maar we moeten niet te hard van stapel lopen. Eerst maar de Benelux goed neerzetten en later de rest stelselmatig uitbouwen.”

Collectiebeelden Osaka vrouwen:
Osaka women FW1819 (1)Osaka women FW1819 (2)
Osaka women FW1819 (3)Osaka women FW1819 (4)
Osaka women FW1819 (5)Osaka women FW1819 (6)
Osaka women FW1819 (7)Osaka women FW1819 (8)

Collectiebeelden Osaka mannen:
Osaka men FW1819 (1)Osaka men FW1819 (2)
Osaka men FW1819 (3)Osaka men FW1819 (4)
Osaka men FW1819 (5)Osaka men FW1819 (6)
Osaka men FW1819 (7)Osaka men FW1819 (8)