TOP

Nieuw schoenenmerk: Bald. [interview]

Pr agentschap Are You Swedish? en sales agentschap Brand District introduceren voor herfst-winter 2019-2020 een nieuw merk in Nederland, het Zweedse Bald. Schoenvisie sprak met oprichter Caroline Persson. “Bald. is een ‘rock chick brand’.”

Foto’s: Bald.

Minimalistisch, strak en zonder poespas. Zo omschrijven oprichters Caroline Persson en André Persson (wel een stel, niet getrouwd – ze hebben toevallig dezelfde achternaam) hun nieuwe schoenenmerk Bald. De Zweedse ondernemers richtten het label in oktober 2016 op. “André en ik hebben altijd al een grote belangstelling en liefde voor schoenen gehad”, vertelt Caroline. “We misten echter iets in het bestaande aanbod voor vrouwen: ‘edgy’ schoenen van hoge kwaliteit in het middenhoge prijssegment. Schoenen met een rock-‘n-roll touch. André en ik hebben beiden een modeachtergrond. Ik in ontwerp en styling, hij in productie en logistiek. Vanuit die basis zijn we begonnen.”

Wat is het concept van Bald.?

“We richten ons op zelfverzekerde vrouwen die waarde hechten aan comfort, kwaliteit en stijl. Bald. is een ‘rock chick brand’. Rock-‘n-roll zit in het dna van het merk. Denk aan scherpe silhouetten, strakke lijnen en spitse neuzen. De naam Bald. betekent voor ons ‘zonder poespas’.”

“In de collectie zoeken we de balans tussen trendy en klassiek. Bald. is modieus maar niet perse seizoensgebonden. Sommige modellen – de ‘signature pieces’ – zitten al vanaf het begin in de collectie. Onze schoenen zijn bedoeld om meerdere seizoenen mee te gaan. Ik heb de indruk dat steeds meer mensen nadenken over hun consumptiepatroon en er bewust voor kiezen niet zomaar alles te kopen, maar in plaats daarvan bewust investeren in tijdloze en kwalitatief goede items. Die groep willen we met Bald. bedienen.”

Bald 1

Waar staat Bald. nu, twee jaar na de lancering?

“Twee jaar alweer, de tijd is echt voorbij gevlogen. We hebben al veel goede reacties op de collectie gekregen. People seem to think we have that little extra. Op dit moment is Bald. verkrijgbaar in Zweden en Noorwegen en daarnaast in een aantal winkels verspreid over Europa. In samenwerking met pr agentschap Are You Swedish? en sales agentschap Brand District richten we ons nu op de Nederlandse markt.”

Vanwaar de focus op Nederland?

“Voor ons is het een logische stap om internationaal te gaan. Door het internet is de wereld veel kleiner geworden. Via onze webshop kregen we al veel bestellingen uit Nederland. Qua stijl liggen de Scandinavische en Nederlandse vrouw dan ook vrij dicht bij elkaar.”

“André en ik hebben Hanneke (de Boer, oprichter van Are You Swedish?, red.) op de modevakbeurs Ciff in Kopenhagen ontmoet en contact gehouden. Zo is onze samenwerking ontstaan. Voor ons voelde het heel natuurlijk. Hanneke heeft veel kennis van en gevoel voor de Nederlandse markt, en een enorme dosis positieve energie. Ook heeft ze met Brand District een mooi sales agentschap voor ons aangedragen. We zijn nog maar net of eigenlijk nog niet begonnen; we starten met de verkoop voor herfst-winter 2019-2020. We zullen zien hoe het loopt, maar de eerste reacties zijn alvast positief.”

Bald 3

Bald 2