TOP

Nieuw platform voor ontwerptalent: Shoedesignmakers [interview] *

Liefhebbers van designschoenen zullen Shoedesignmakers vast waarderen. Dit nieuwe platform vertegenwoordigt onafhankelijke schoenontwerpers en geeft ze de ruimte om hun verhalen over het ambacht te delen.

Shoedesignmakers is een intiatief van Karin Janssen, creatief ondernemer en mede-eigenaar van A Shoe Can Be, en Inge Specht, conservator bij het Nederlands Leder en Schoenen Museum, en bedoeld om onafhankelijke ontwerpers te ondersteunen. Specht: “Ik heb al te veel talent verloren zien gaan.”

Hoe is het idee ontstaan?

Inge Specht: “Het idee kwam van Karin Janssen, die zelf schoenontwerper is. Onafhankelijke ontwerpers zijn tegenwoordig zoveel tijd kwijt met het aan de man brengen van hun product, dat er nog weinig tijd voor het ontwerpen en maken van nieuwe schoenen overblijft. Op een gegeven moment raken de meesten ontmoedigd en haken ze af, hoe mooi hun werk ook is. Als conservator bij het Nederlands Leder en Schoenen Museum heb ik zo heel veel talent verloren zien gaan. Het idee van Shoedesignmakers is om ze bij elkaar te brengen in een eigen community, zodat ze elkaar verder kunnen helpen. Vele kleintjes vormen samen een groter geheel.”

Wat is Shoedesignmakers precies?

“Een platform waar onafhankelijke schoenmakers, schoenontwerpers en schoenlabels vertegenwoordigd zijn. Momenteel zijn dat er negen: Kei Kagami (GB), Makerszoon/René van den Berg (NL), ainsley-t (It), Silvia Fadó (Es), Milenika SHoes (Si), Carolin Holzuber (AUs), Elegnano (BE), SAZ (Lt) en Kobi Levi (IL). Hun ontwerpen zijn te koop in onze webshop. Het werven van nieuwe deelnemers heeft op dit moment onze prioriteit, we hopen dit jaar door te groeien naar 35 designers. Als we groot genoeg zijn, willen we evenementen gaan organiseren waar onze bezoekers in real life kennis kunnen maken met de schoenen.”

SHOEdesignmakers-SAZ-tropicanasSHOEdesignmakers-Elegnano-Single-HeleneSHOEdesignmakers-Kobi-Levi-Carpenter

Hoe selecteren jullie de ‘designmakers’?

“We zoeken ontwerpers met een verhaal en een sterke visie op schoenen. Eigenheid en onderscheidend vermogen vinden we belangrijk. Kagami valt bijvoorbeeld op omdat zijn schoenen bijna sculpturen zijn, maar toch draagbaar blijven. Dat is ook een belangrijk punt: een klant moet er wel op kunnen lopen. De schoenen zijn niet bedoeld voor op de schoorsteenmantel.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere webshops?

“Onze toegevoegde waarde is dat wij het verhaal achter de collecties brengen. Onze designers delen verhalen over hun achtergrond en de wijze waarop het schoeisel geproduceerd wordt. We willen laten zien dat er veel tijd en aandacht in het product wordt gestoken en de consument bewust maken van het feit dat een schoen geen wegwerpproduct is. De prijzen in de webshop liggen tussen de €250,- en €3000,-”

Geen gewone webwinkel, dus.

“Het is bijna een online magazine. Ik houd een blog bij over de link tussen hedendaags design en historisch schoeisel. Denk daarbij aan een verhaal over de evolutie van de hoge hak door de eeuwen heen of een artikel over het gebruik van beenderen in verschillende kunstvormen. Het ambacht staat bij ons echt centraal.”

www.shoedesignmakers.com

SHOEdesignmakers_overzicht-designmakers_01