TOP

Nieuw Nederlands merk Zoolmates wil lokaal en duurzaam produceren

Lokaal geproduceerd, duurzaam en met een maatschappelijke impact. Dat zijn de ambities van het nieuwe Nederlandse sneakermerk Zoolmates. De eerste schoenen worden binnenkort met behulp van crowdfunding in productie genomen.

Foto’s: Zoolmates

Het jonge Nederlandse merk Zoolmates wil op verantwoorde wijze sneakers maken. Het merk stelt zich hierbij verschillende doelen: productie in Nederland, het gebruik van duurzame materialen en maakwijzen én het stimuleren van nieuw talent voor de arbeidsmarkt. Met Zoolmates willen de oprichters bewijzen dat het mogelijk is om in eigen land een modieuze sneaker te ontwikkelen en produceren. 

Systeem op de schop

Zoolmates hanteert een vaste collectie die niet afhankelijk is van het seizoen. Dat voorkomt afval en verspilling. Het eerste model is een witte, klassieke sneaker, die zowel casual als zakelijk kan worden gedragen. Het logo, de omgekeerde Z, laat zien dat Zoolmates het anders wil doen dan nu wereldwijd gebruikelijk is. De sneaker heeft een upper van chroomvrij geproduceerd leer, zolen van twintig procent gerecycled rubber en een binnenzool van 85 procent gerecyclede materialen. De sneakers voor mannen en vrouwen hebben een eigen leest en zijn beschikbaar in de maten 39-46 voor mannen en 36-42 voor vrouwen.

Uitdagingen

Zoolmates is een initiatief van Daan Smits en Bart en Willem Jansen. De broers en neven zijn fervente sneakerliefhebbers en vonden het tijd om sneakers te dragen die in de buurt gemaakt worden. In 2020 trok het drietal de stoute schoenen aan en begon met het opzetten van een nieuw sneakermerk. Ze zien drie uitdagingen waarmee ze met Zoolmates het verschil in willen maken: de productie terugbrengen naar Nederland, duurzame sneakers produceren en hergebruik stimuleren en mensen mee laten doen op de arbeidsmarkt en kansen bieden op werk.

De drie oprichters dragen er elk vanuit hun eigen achtergrond aan bij om de doelen van Zoolmates te realiseren. Bart is al jaren actief voor een grote zorg- en welzijnsorganisatie en leidt daar verschillende sociale ondernemingen. Hij weet als geen ander hoe mensen op weg geholpen kunnen worden naar werk. Daarnaast is hij in zijn vrije tijd bierbrouwer van het ‘sociale biermerk’ Duts. Barts jongere broer Willem is zijn hele leven al maatschappelijk actief, onder andere in de sociale volkshuisvesting en gemeentepolitiek. Daan, een neef van Bart en Willem, is de financiële man van de drie met veel kennis van mode.

Eerste sneaker

De eerste sneaker van Zoolmates is inmiddels gereed voor productie. Dat proces vindt nu nog voor de helft in Nederland en voor de helft in Roemenië plaats – de bedoeling is dat dit uiteindelijk volledig binnen onze landsgrenzen gaat gebeuren. Om de eerste productieronde daadwerkelijk te kunnen realiseren, lanceerden de ondernemers half augustus een campagne via Crowdaboutnow. Investeerders kunnen de schoenen hier op voororder bestellen; de verkoopprijs en tevens minimale inleg is 150 euro.

De campagne is een succes, de benodigde €20.000 is inmiddels binnen. “Vanaf oktober gaan investeerders op onze eerste sneakers lopen”, laat Willem weten. “Echt heel mooi.” Op termijn willen de ondernemers ook richting de wholesale.

Op de foto bovenin, v.l.n.r.: broers Willem en Bart Jansen en Daan Smits, de oprichters van Zoolmates.