TOP

Nieuw merk: Vanessa Wu [interview]

Schoenenmerk Vanessa Wu is in 2009 opgericht in Frankrijk en is nu bezig met het veroveren van de Europese markt. Lynn Burgman is met haar agentuur Lynn Fashion Agency hiervoor verantwoordelijk in Nederland. “Als ik een beetje rondkijk in de schoenenbranche, zijn er veel merken die heel degelijk zijn. Dat is dit merk niet. Het is gek, maar commercieel.”

Lynn Burgman heeft met haar agentuur Lynn Fashion Agency alleen modemerken onder zich. Toch waagt ze nu de stap om zich ook in de schoenenwereld te laten zien. Ze heeft namelijk het Franse merk Vanessa Wu aan haar merkenportfolio toegevoegd: “Ik wist van mijn collega’s in het buitenland dat ze heel goed werken met het merk. Het zijn modische schoenen en mijn klanten kunnen dat goed gebruiken. Het kan iets extra’s zijn dat mijn klanten kunnen verkopen. We zijn er nog maar kort mee bezig, maar ik heb nu al vijftien klanten in twee weken.”

Richt je je dan alleen op de moderetailers?

“We hebben een klantenbestand met alleen damesboetieks die vooral kleding verkopen, dus die spreken we als eerst aan. Het merk is zodanig dat ook een modewinkel er veel mee kan doen. Voor schoenenwinkels kan het merk ook zeker interessant zijn. Schoenenwinkels laten een groot beeld zien van de merken die ze verkopen. De collectie is er groot genoeg voor om een selectie voor iedere stijl te creëren in deze winkels.”

Vanessa Wu4Vanessa Wu5

Wanneer moet het in de winkels liggen?

“Ik ben er pas kort mee bezig, maar het merk ligt nu al in de winkel – dus voor zomer 2016. We zijn midden in het seizoen gestart, omdat het merk uit voorraad leverbaar is. Iedereen die nu nog items nodig heeft voor dit seizoen, kan instappen. In juli beginnen we met de verkoop van herfst-winter 2016-2017.”

Wat maakt het merk anders dan andere merken?

“Dat is voor mij best moeilijk om te zeggen omdat voor mij de branche ook nog vrij nieuw is. Nu heb ik me er we in verdiept en ik denk dat het qua prijsniveau een beetje ligt bij Blink en La Strada. Het merk richt zich op de jongere consument en is vrij commercieel. De trends die nu in zijn, dat wordt gemaakt. De schoenen zijn allemaal van PU, maar wel van mooie kwaliteit. De binnenzool is daarentegen wel van leer.”

“De collectie is zo groot, dat er altijd wel wat voor iedereen tussen zit. Als ik een beetje rondkijk in de schoenenbranche, zijn er veel merken die heel degelijk zijn. Dat zijn wij niet. Vanessa Wu is gek, maar commercieel.”

Vanessa Wu3Vanessa Wu6

Hoe werkt de inkoop?

“Het merk maakt vier collecties per jaar met een marge tussen de 2.8 en 2.9. Verzenden is daarbij gratis. Vanessa Wu werkt met extreem grote voorraden waaruit ze altijd kunnen leveren. Zo kun je inspringen op fastmovers en midden in het seizoen nog bijsturen. In de mode zijn er ook steeds meer merken die uit voorraad leveren en die zijn er erg succesvol mee.”

Naar wat voor soort winkels ben je op zoek voor het merk?

“Wat ik nu zie, is dat het goed loopt bij winkels die een mix hebben, dus die niet alleen kleding verkopen, maar ook accessoires. Winkels moeten ook niet per se alleen maar heel veel merken aanbieden, maar ook een bepaalde stijl uitstralen. Het moet ook een trendy winkel zijn, zoals Shop Noir in Maastricht en Gesponnen Suiker in Amsterdam – waar we nu al worden verkocht.”

Vanessa Wu7

Zit er nog een marketingstrategie achter?

“Wij werken al samen met bloggers en in Frankrijk wordt dat ook al gedaan. Ik ken zelf her en der bloggers, dus ik probeer het alvast een beetje op te starten. Uiteindelijk moet er een PR-bureau komen die dat van ons overneemt.”

Hoe zie je de toekomst van het merk?

“We streven naar een grote uitbreiding in Nederland, maar ik moet eerst goed zien waar het merk succes heeft. Dat is een moment van uittesten en daarop gaan we dan uiteindelijk inspelen. We willen ook niet op iedere hoek van de straat liggen, maar juist de juiste winkels voor het merk vinden. Uiteindelijk moet Vanessa Wu een gerenommeerd schoenenmerk worden.”