TOP

Nieuw merk Revolte: ‘In 2022 willen we internationaal zijn doorgebroken’

Vorige maand lanceerde het nieuwe merk Revolte, een schoenenmerk ‘for rebels’ en herkenbaar aan de iconische ‘R’ van het merk. “We wilden mooie producten maken voor een eerlijke prijs. Tijdloze producten die stoer zijn, jong en vernieuwend,” aldus mede-oprichter Philippine Kaiser.

Beeld: Beeldbaas

Revolte is opgericht door Philippine Kaiser en Etienne Aarts, beiden met jarenlange ervaring in design, productontwikkeling en sales en marketing bij grote internationale (schoenen)labels. Ze vonden dat het anders moest en van daaruit vloeide het nieuwe schoenenlabel Revolte. De oprichters willen mode maken die blijft, waarbij ze als designers worden uitgedaagd om over elke lijn zorgvuldig na te denken. We spraken met Philippine Kaiser over hoe het merk ontstond, hoe het gaat en hoe de toekomst eruit ziet.

Hoe ontstond het idee van Revolte?

“Eigenlijk is het ontstaan vanuit het designbureau dat Etienne en ik hebben. Beiden hebben we ervaring met merken opzetten en labels in de markt zetten. Op een gegeven moment kwam in ons allebei op ‘waarom gaan we niet voor onszelf starten?’. Vanaf dat moment is het snel gegaan. We zijn gestart voor zomer 2019 en hebben daarvoor een zeventigtal winkels gevonden. We focussen nu op sales en gaan ons nu ook richten op internationale verkooppunten. We zijn momenteel bezig met verkooppunten in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.”

Wat is de doelgroep van Revolte?

“Ik hou er niet van om een doelgroep qua leeftijd te kiezen. Onze sneakers zijn voor jong en oud. Het gaat er meer om hoe mensen in het leven staan. Ze moeten houden van tijdloze producten en goede kwaliteit. Voor de schoenen zijn mooie materialen gebruikt, het is trendy, maar niet té modisch. Het gaat er ons vooral om dat we schoenen maken die langer meegaan dan één seizoen. We streven ernaar om hoge kwaliteit essentials te maken voor een nette, eerlijke prijs. Duurzaamheid is een van onze belangrijkste pijlers, we willen goed bezig zijn voor het milieu. We zijn rebellerend, maar dan wel in het positieve. We zijn niet tegen dingen maar juist vóór.”

REVOLTE  Credits Beeldbaas  Protestposter Studio Zeedauw

Hoe kwamen jullie bij de naam Revolte?

“Het huidige tijdsbeeld is dat nieuwe generaties steeds meer opstaan tegen wat er allemaal aan de hand is in het milieu en in de politiek. De een protesteert tegen onrechtvaardigheid, de ander tegen ongelijkheid. Zoals ik net ook al zei; we zijn rebels, maar dan wel voor positieve veranderingen. Revolte wil consumenten inspireren om de rebel in zichzelf te vinden. De inspiratie voor de eerste campagne kwam dan ook uit Franse protestposters uit de vorige eeuw. Deze zijn niet verfijnd, niet strak, maar juist een beetje ruw. In samenwerking met Studio Zeedauw zijn de posters ontwikkeld en met de hand op een ambachtelijke drukpers gedrukt. Ze zijn in beperkte oplage gemaakt en worden opgehangen bij alle verkooppunten.”

Jullie hoofdkantoor en showroom is gevestigd in Eindhoven, vanwaar die keuze?

“Eindhoven is toch wel de design capital van Nederland. Op het terrein van Piet Hein Eek zitten meerdere designers. Het geeft direct een hele goede energie en het is ook een erg leuk terrein. Ik kom hier zelf uit de buurt dus dat speelt uiteraard ook mee. Ik kende via-via mensen die wisten dat er hier een studio vrijkwam en dat was precies op het goede moment.”

Hoe gaat het tot nu toe?

“Het gaat heel goed. We zien ook dat het aantal bezoekers op onze website enorm is gestegen sinds de schoenen de winkels in zijn gegaan. De zomercollectie is eind januari 2019 geleverd en daar gaat het tot nu toe goed mee. We adverteren ook heel bewust waar onze klanten zitten. Sociale media zijn dan ook bij uitstek dé plekken om die mensen te bereiken.”

Hoe ziet de toekomst er uit?

“We focussen er ons nu op om internationaal uit te breiden. We hebben daar al wel ervaring in dus we weten dat er in verschillende landen ook nét andere voorkeuren zijn, maar in styling komt het vaak toch op hetzelfde neer. In Nederland is bijvoorbeeld suède populairder dan in België, waar de focus meer ligt op andere leersoorten. Nederland staat ook open voor meer kleurrijke schoenen, waar Belgische consumenten eerder kiezen voor de klassieke kleuren. We breiden nu uit in zowel modewinkels als schoenenwinkels. Als we de stappen die we nu zetten gaan blijven zetten, ziet de toekomst er goed uit. We willen meer bepalend zijn in de Benelux en daarbuiten. De eerste basis van 70 winkels staat nu en daar gaat het nu goed. Ons plan is nu om uiterlijk in 2022 internationaal door te breken.”