TOP

Nieuw merk: No Name [interview]

Les Mar Fashion Group scoorde de afgelopen seizoenen met de opvallende badslippers van The White Brand. Voor herfst-winter 2018-2019 komt daar een nieuw merk bij, het Franse sneakerlabel No Name. Medeoprichter Cristian Filgueiras: “We wilden ons risico meer over beide seizoenen spreiden.”

Hoe heb je No Name leren kennen?

Cristian Filgueiras, medeoprichter Les Mar Fashion Group: “Ik ben een samenwerkingsverband aangegaan met een Belgische collega, Stephan Mertens van People Shoes. Hij vertegenwoordigt No Name sinds drie jaar in België en daar doet het merk het ontzettend goed. Stephane heeft mij gevraagd om het merk op de Nederlandse markt op de kaart te zetten. Voor The White Brand doen we het precies andersom. Ik heb het merk in de zomer van 2016 in Nederland geïntroduceerd en ben voor de Belgische markt met Stephan gaan samenwerken. In Nederland ging het al snel, maar in België is The White Brand in een nog kortere periode groot geworden. Binnen een jaar hadden bijna alle belangrijke key accounts – waaronder Schoenen Torfs, Berca, Avance, Timmermans en Marbaise – de slides in hun assortiment opgenomen.”

11-NO NAME H17

Wat sprak je aan?

“No Name is een cool sneakermerk dat collectiematig heel goed bij The White Brand aansluit. We waren al op zoek naar mooie merken om ons pakket mee aan te vullen. Van Amazonas hebben we na drie jaar helaas afscheid moeten nemen – we zijn tot de conclusie gekomen dat er toch niet genoeg ruimte was voor een nieuw slippermerk.”

“Door de merken die we vroeger hebben gevoerd (o.a. Havaianas en Amazonas) zijn we bekend geworden als slipper-importeur. Ik wil echter voorkomen dat we een tweede Havaianas worden – dat je je geld in de zomer verdient en ’s winters praktisch stilstaat. Nog steeds vind ik zomerproducten het leukst om mee te werken, maar door een ander type merken toe te voegen kunnen we ons risico meer over beide seizoenen spreiden. Zodoende hebben we voor herfst-winter 2017-2018 ook de sneakercollectie van The White Brand in Nederland geïntroduceerd. Die deed het helaas niet zo goed; de modellen bleken te extreem voor de Nederlandse consument. Aan de hand van die resultaten hebben we in overleg met de fabrikant besloten dat The White Brand meer moest zijn dan alleen slides en sneakers. Voor winter 2018-2019 komen we in ieder geval met laarzen, boots, tassen en misschien zelfs jassen.”

“Wel merkten we aan de reacties op de TWB-sneakerlijn dat er ruimte was voor een nieuw, young fashion sneakerlabel. Die ruimte denken we met No Name in te kunnen vullen. Het is niet voor niets dat we het merk voor winter 2018-2019 introduceren. Nu hebben we onze handen vrij en kunnen we vol gas geven.”

05-NO NAME H17 01-NO NAME H17

Hoe ziet de collectie eruit?

“No Name komt uit Frankrijk. In 1992 introduceerde het merk de platformsneaker, met een zool van 5 centimeter. Vandaag de dag staat dit model nog steeds centraal in de collectie. Ze werken ook veel samen met andere designers.”

Wie is de doelgroep van No Name?

“Qua leeftijd is het breed, vrouwen tussen de 18 en 45 jaar. Het zijn eerder trendsetters dan trendvolgers: ze zijn merkbewust en altijd op zoek naar de nieuwste hotspots. Die vinden ze via sociale media. Hoe een merk het doet op social media, is voor ons dan ook criterium nummer één. No Name is daar heel sterk in. De socials zijn stylish en het bereik groot (facebook: 7.046 likes, instagram: 17k volgers).”

01-NO NAME E17 

Hoe ga je te werk bij de lancering?

“We hopen het merk te introduceren tijdens Modefabriek, al is dat nog onder voorbehoud. Verder hebben we een aantal retailers uit ons klantenbestand geselecteerd die we actief gaan benaderen. Wat ze met elkaar gemeen hebben: het zijn innovatieve bedrijven die nieuwe merken aan durven te pakken. Winkels die je een ‘wauw-gevoel’ geven. Binnen de mode zijn dat zaken als Ti Sento in Schevingen en Roomer Fashion in Oisterwijk. Qua schoenenretailers denk ik aan Invito, Idenza, Van Arendonk en – onze nummer één – Omoda.”

Staan retailers nu weer meer open voor nieuwe merken?

“Nu het weer goed gaat met de economie, durven retailers meer. Ze kijken niet alleen naar de cijfers, maar ook of ze de schoenen mooi vinden. Voor nieuwe merken is dat absoluut goed nieuws.”

17-NO NAME H17 18-NO NAME H17