TOP

Nieuw merk: Nature Footwear [interview]

Nature Footwear brengt ‘foot formed’ schoenen, die de natuurlijke vorm van de voet volgen en er ook nog eens leuk uitzien. Pr en sales agency Are You Swedish? haalde het Deense merk naar Nederland.

Hoe zijn jullie met Nature Footwear in aanraking gekomen?

Olivia Lo, Are You Swedish?: “Oprichter Eik Braun-Ottosen heeft zelf contact met Hanneke (de Boer, ceo van Are You Swedish?, red.) opgenomen. In het begin hielden we het af; we waren in niet op zoek naar nieuwe merken. Uiteindelijk is Hanneke toch met Eik in gesprek gegaan. Hij had een paar schoenen voor haar meegenomen, om te testen, en die zaten zo fijn dat Hanneke eigenlijk meteen verkocht was. Ook het verhaal achter de schoenen sprak haar erg aan.”

Vertel.

“Eik Braun-Ottosen had al eerder een eigen merk, Rubber Duck. Hij had er succes mee, maar is uiteindelijk gestopt omdat hij iets nieuws wilde gaan doen, iets anders creëren. Om inspiratie op te doen is hij gaan reizen. In die ‘back to basic’-periode ontstond het concept voor Nature. Eik liep ’s zomers vooral blootsvoets of op Birkenstocks, die naar de voet gevormd zijn. Hij was op zoek naar een winterse variant; een schoen die de natuurlijke voetvorm volgt én er mooi uitziet, maar vond er geen. Dus besloot hij ‘m zelf te ontwerpen.”

Hoe ziet de collectie van Nature eruit?

“De collectie bestaat uit mannen-, vrouwen en kinderschoenen en tassen. Wij starten met de uitrol van de mannen- en vrouwenlijn (winkelverkoopprijzen tussen de €130,- en €160,-, red.). Eik is zich bewust van de impact die de mode-industrie op het milieu heeft en probeert de ecologische voetafdruk van Nature zo laag mogelijk te houden. De zolen zijn gemaakt van gerecyclede materialen – rubber en light PU – en de veters van gerecyclede PET-flessen. De uppers zijn uitgevoerd in leer of suède. De doelstelling voor 2017 is om met 100% ecologisch gelooide huiden te werken. En de collecties worden geproduceerd in thuisland Denemarken.”

Nature-2 credit Stefan Wessel

Hoe gaan jullie te werk bij de lancering in Nederland?

“Nature wordt als eerst uitgeleverd voor winter 2017-2018. We zijn een paar weken geleden begonnen met de introductie. We geloven in een-op-een contact en benaderen klanten waarvan wij denken dat Nature er zou passen persoonlijk. Voor de distributie zetten we in op een mix van schoenenzaken, concept stores en boetieks met kleding, schoenen en accessoires. De reacties zijn goed; retailers kennen Eik nog van Rubber Duck en zijn benieuwd naar zijn nieuwe project. Ook het verhaal achter de schoenen vinden ze interessant.”

Wie is de doelgroep?

“Zelf verwoordt Eik het als volgt: het is iemand tussen de 20 en 50 jaar, die een duurzame levenstijl nastreeft, fietst of aan yoga doet en zich bewust is van wat er in de wereld gebeurt. Daarnaast is het iemand die geen compromis wil sluiten als het om schoenen en kleding gaat; het moet mooi zijn én fijn zitten.”

Hoe doet Nature Footwear het in de rest van Europa?

“Nature werkt met agencies in Denemarken, Frankrijk en de Benelux. Het merk is inmiddels in een groot aantal Europese landen verkrijgbaar. In Denemarken gaat het erg goed, de schoenen zijn al door bladen als het Deense Elle Magazine opgepikt. Eik heeft gekozen voor vertegenwoordiging op de Nederlandse markt omdat hij hier zelf regelmatig komt. Onze lifestyle past goed bij het merk, vindt hij. Hij ziet zijn ijkpersoon terug in Kopenhagen, maar ook in steden als Amsterdam en Rotterdam.”

Nature-1 credit Stefan Wessel