TOP

Nieuw merk: Michel [interview] *

Herenschoenenmerk Michel is sinds kort toegevoegd aan het portfolio van Kersting Shoe Agency. De fabriek verkoopt al langer in Nederland onder private label, maar wil nu ook het merk zelf hier naartoe uitbreiden.

“Met wat grotere klanten heb ik al private label van de fabriek geleverd”, legt Wim Kersting van Kersting Shoe Agnecy uit. Hij is sinds kort agent van het herenschoenenmerk Michel. Maar de schoenen van de fabriek liggen eigenlijk al drie seizoenen in Nederlandse winkels onder een andere naam.

Waarom ben je Michel gaan verkopen?

“We wilden heel graag herenschoenen verkopen op couturebasis. Die producten zijn van zo een hoge kwaliteit en wij zijn van mening dat kwaliteit altijd blijft bestaan. We zijn opzoek gegaan en in contact gekomen met een fabriek in Spanje die al sinds 1925 bestaat en die nu gerund wordt door de vierde generatie. Michel produceert prachtige schoenen en wil dolgraag in de Benelux actief worden.”

“De fabriek doet ook de productie voor andere merken en ze maken private label. Ze hebben vooral als productiebedrijf gewerkt en nog niet echt onder het merk Michel. Daar komt nu verandering in.”

Wat maakt Michel anders dan andere merken?

“Dat is niet alleen de kwaliteit van de schoen, maar ook de hoogwaardige materialen. Ze werken bijvoorbeeld met een Franse looierij waar ze leer van kalveren vandaan halen. Daarnaast produceren ze ook hun eigen zolen waardoor ze altijd voorraad hebben.”

Is het uiterlijk van de schoen dan ook bijzonder?

“In de klassieke lijn zijn er verder niet echt dingen die anders zijn dan andere merken. Een gespschoen is nou eenmaal een gespschoen. De leest is wel belangrijk. Ze werken veel met de klassieke G-leest en ik hoor van klanten dat zij die wel missen. Er wordt steeds meer met H-leesten gewerkt en spitse punten. Maar er zijn veel mannen die een klassieke pasvorm willen met een ronde neus en dat brengt Michel.”

Hoe werkt de inkoop?

“We willen beginnen met kleine startorders van twintig á dertig paar waardoor we een hele makkelijke instap hebben. We willen de winkelier vrij laten in de keuzes die hij wil maken en daarbij horen geen restricties. De schoenen liggen tussen de € 65,- en € 80,- inkoop met een marge die kan oplopen tot 3.0. Twee keer per jaar voegt Michel nieuwe leesten toe. Het is natuurlijk een vrij klassiek merk waar klassieke modellen bij horen, dus ze introduceren alleen nieuwe leesten zodat de look van de schoen er anders uitziet.”

“Het bedrijf heeft een stuk of twintig snitten op voorraad staan. Dat maakt het nog interessanter voor de winkelier, want hij kan uit hun voorraad putten en snel nabestellingen binnenkrijgen. De voorjaarscollectie 2016 staat nu al klaar, dus ik ga alvast de klanten af of zij voor deze zomer alvast een aantal paren willen inkopen.”

Hoe moet de toekomst van Michel eruit zien in Nederland?

“Zeker gezien de constante kwaliteit die het merk levert en de stabiliteit van de fabriek en het merk, zie ik dat erg positief in. Ze kunnen erg goed schakelen tussen vraag en aanbod en ze werken heel flexibel. Als er vraag is vanuit klanten over materialen, leesten of vorm, kan dat aangepast worden naar de wens. Daar is alles in mogelijk en dat maakt het interessant voor de winkelier.”