TOP

Nieuw merk: Katy Perry Footwear [interview]

Popster Katy Perry lanceerde dit voorjaar haar eigen schoenenlijn. Katy Perry Footwear is niet alleen leuk voor fans, zegt Pienelle van Gruijthuijsen van distributeur Fros International. “Ik denk dat iedere vrouw die op zoek is naar creatieve en betaalbare ontwerpen zich in deze collectie kan vinden.”

“Het is altijd een creatief doel van me geweest om een bijdrage te leveren op het gebied van betaalbare mode”, liet popzangeres Katy Perry weten bij de lancering van haar schoenenmerk. “Dit voelde als een natuurlijke eerste stap.” Perry deed naar eigen zeggen jarenlang onderzoek naar de juiste partners om Katy Perry Footwear mee op te zetten, en vond die in Global Brands Group. Dit Amerikaanse bedrijf is licentiehouder voor de (schoenen)collecties van onder meer Calvin Klein en Juicy Couture. Perry: “Global Brands begrijpt mijn visie en heeft het bereik en de middelen om mijn ideeën tot leven te brengen.”

Katy Perry Footwear werd in augustus 2016 gepresenteerd op de New Yorkse vakbeurs FFANY (Fashion Footwear Association of New York) en daarna wereldwijd uitgerold. Distributeur Fros International is verantwoordelijk voor de Benelux. “We hebben Katy Perry Footwear opgenomen omdat we het een spannende collectie vonden”, vertelt Pienelle van Gruijthuijsen van Fros International. “Dit is iets heel anders dan wat andere schoenenmerken brengen.”

Wat maakt Katy Perry Footwear zo anders?

“Perry verleent niet alleen haar naam en gezicht aan de lijn, ze is ook actief betrokken bij de productontwikkeling. Samen met een team designers verwerkt ze haar persoonlijke ervaringen in de ontwerpen. De herfst-wintercollectie 2017-2018 heeft bijvoorbeeld een lijn die is geïnspireerd op een roadtrip door Arizona, met hakken in de vorm van tequilaflessen en cactussen.”

katy-perry_photo-credit---rony-alwin_Katy Perry at the FN Platform at MAGIC in Las Vegas

De collectie werd dit voorjaar aan de Nederlandse retailers gepresenteerd. Hoe is de lancering verlopen?

“Die vond plaats op de GDS en Micam, waarvoor we diverse klanten en pers hadden uitgenodigd. Na de internationale beurzen hebben we het merk in Cast gepresenteerd (showroom 033/geel, red.) naast onder meer Ted Baker. Voor mij is de locatie favoriet; je zit direct aan het Middenplein, waar vele klanten passeren. Een ideale plek voor de lancering.”

Hoe waren de reacties?

“Heel wisselend. Sommigen waren heel enthousiast, anderen moesten wennen aan de uitgesproken kleuren en opvallende details. Het is ook zo totaal anders, je moet het echt even zien.”

Wie is de doelgroep?

“Je hoeft niet perse fan van Katy Perry te zijn om het merk te kunnen waarderen. Ik denk dat iedereen die zich graag wil onderscheiden en op zoek is naar creatieve en betaalbare ontwerpen, zich kan vinden in deze collectie.”

Ik kan me zo voorstellen dat Perry’s naam en gezicht voor een vliegende start hebben gezorgd.

“We hebben inderdaad uit zowel Nederland als België vrij veel aanvragen gehad. Daarbij kijken we goed waar deze collectie het best tot zijn recht komt. Dat kunnen schoenen-, kleding- en lifestylewinkels of pop-upstores zijn, mits ze zich durven te onderscheiden in de huidige retailmarkt. We zoeken onze afnemers heel bewust uit, want we willen de markt niet in één keer vol stoppen. We gaan voor de lange termijn en willen op een gezonde manier groeien.”

 

#katyperryshoes launching 2.16.17

Een bericht gedeeld door Katy Perry Collections (@katyperrycollections) op

Foto: Rony Alwin