TOP

Nieuw merk: DW\RS [interview] *

“Er is te veel van hetzelfde op de markt”, vinden Aukje Troost en Marike Gennissen. Met die gedachte zijn de twee een nieuw merk gestart: DW\RS (spreek uit als ‘dwars’). “De naam betekent dat wij het anders willen doen dan dat schoenenleveranciers het op dit moment doen.”

Aukje Troost en Marike Gennissen zijn oud-collega’s van elkaar en werken al jaren in de schoenenindustrie. Ze vonden dat het tijd was voor iets nieuws en zijn daarom samen een merk begonnen: Dw\\rs (spreek uit als ‘Dwars’). “Er is te veel van hetzelfde op de markt”, laten ze aan Schoenvisie weten. “Dat wil niet zeggen dat we hele aparte schoenen maken want ook wij gaan mee met de trends, maar we proberen er hier en daar een leuk snoepje tussen te plaatsen.” Met het grote netwerk dat de twee dames in de afgelopen jaren hebben opgebouwd, kostte het maar een paar maanden om een heel nieuw schoenenmerk op te richten.

Hoe zijn jullie op de naam gekomen?

“We hebben een hele ochtend gebrainstormd voor de naam  en we hebben allemaal eigenschappen van het merk en onszelf op papier gezet. Uiteindelijk is dit eruit gekomen. Het betekent dat wij het anders willen doen dan dat schoenenleveranciers het op dit moment doen. Daarnaast wilden we ook een Nederlandse naam omdat het een Nederlands merk is. Je ziet dat meerdere merken dat doen die soms de hele wereld over gaan. Dus het feit dat het een Nederlands woord is, moet onze internationale ambitie niet belemmeren. Het is een stukje identiteit dat we ermee uitstralen.”

DWRS1DWRS2

Hoe ziet de schoen eruit?

“We hebben meerdere modellen en gaan met de trends mee. We maken niet alleen veterschoenen of laarsjes. We willen juist van alles wat gaan bieden, maar het moet wel een jonge en modische uitstraling hebben. Ondertussen willen we ook een iets ouder publiek aanspreken dus daarom hebben de schoenen uitneembare voetbedden. Je ziet daar steeds meer een verschuiving in: een oudere vrouw kleedt zich nu hipper dan dat ze vroeger deed. We focus ligt echter niet op één bepaalde leeftijdsgroep. Onze klant zal naar onze verwachting tussen de 20 en 40 zijn.”

Wat maakt DW\\RS anders dan andere merken?

“Wij maken gebruik van speciale materialen, materialen die niet bij elke leerleverancier te vinden zijn. We zoeken vaak heel lang om net dat printje te vinden dat wij voor ogen hadden. Wat ons ook speciaal maakt, is dat we regelmatig contact willen houden met de retailer. We willen acties met de winkelier doen en kijken wat de collectie doet in de winkel en daarover in gesprek blijven tijdens het seizoen. De gemiddelde leverancier levert de schoen in het begin van het seizoen en daarna zien ze wel wanneer de factuur betaald wordt. We denken echter dat veel winkeliers ook graag een persoonlijke benadering willen hebben. We willen dat de retailer zich gehoord voelt, daar is behoefte aan.”

“Sommige leveranciers verkopen hun collectie vanuit de showroom. Wij merken dat retailers het erg waarderen als je er zelf een keer langs gaat voor een kop koffie. Wij doen nu ook alles nog zelf. We hebben zelf het logo gemaakt, zelf de schoenen ontworpen, zelf de communicatie en verkopen gedaan. Dat maakt het allemaal veel persoonlijker.”

Hoe gaat de inkoop te werk bij DW\\RS?

“Wij maken uiteraard een voorordercollectie, want er zijn nog veel detaillisten die nog in dat programma mee willen lopen. We gaan ons alleen niet vastbinden op een bepaald aantal collecties per jaar, dat moeten de markt en de verkopen in de winkel gaan bepalen. We zullen daarnaast in het seizoen ook updates brengen. Vooral vanuit Portugal – waar onze fabriek zit – gaat dat makkelijk.”

DWRS3DWRS5

Vanaf wanneer ligt DW\\RS in de winkel?

“We hebben dit seizoen al westernlaarzen uitgeleverd. Die liggen in een stuk of tien winkels en die worden goed verkocht. De eerste voorjaarscollectie gaan we in januari leveren en dan willen we doorgegroeid zijn naar een dertig à veertig winkels. Daar mogen altijd meer winkels bij komen. Onze prijsklasse ligt tussen de 79,95 en 149,95, wat voor een groot aantal retailers een interessante prijsklasse is. Wij hopen dat de oplettende winkelier ziet dat wij passen bij een nieuw tijdperk in de schoenen. Tijden zijn veranderd en daar hoort ook een andere benadering bij.”

Wat houden de private label projects in?

“Onze focus ligt op het merk, maar uiteraard zijn er altijd andere merken of bedrijven die hun eigen projecten geproduceerd willen zien. Daar kunnen wij een handje bij helpen, vooral omdat we een groot netwerk hebben en de weg kennen in Portugal.”

Hoe zien jullie de toekomst van DW\\RS voor je?

“We zouden het leuk vinden als we op veel plaatsen in de wereld te koop zouden zijn en dat mensen vrolijk worden als ze de nieuwe collectie zien. Mensen moeten weer blij worden van schoenen.”