TOP

Nieuw merk: D.N.A. Footwear [interview]

AFG Branded lanceert een nieuw schoenenmerk voor de internationale markt, D.N.A. Footwear. Met de nadruk op internationaal: het merk moet binnen vijf jaar een vaste waarde in Europa worden, zegt product manager Audrey Craane. Daarna wordt ingezet op een internationale doorbraak.

D.N.A. Footwear is ontwikkeld als tegenhanger voor de private schoenenlabels. “Het is een beetje een aanval op grote modeketens die met modische footwear bezig zijn, zoals Mango en Zara, en daarmee een marktaandeel weg snoepen”, legt product manager Audrey Craane uit. “Ze opereren in een prijsklasse die veel retailers momenteel een beetje links laten liggen, omdat ze moeite hebben om het goed neer te zetten. Veel gevestigde schoenenmerken zijn qua prijs wat hoger gaan zitten en daardoor is er in de prijsrange een gat ontstaan. Dat gat willen we met dit label opvullen.”

In welke prijsklasse zit D.N.A. Footwear dan?

“De retailprijzen van de wintercollectie 2016/2017 gaan van €49,95 tot €99,95, waarvan het grootste deel van de collectie tussen €49,95 en €69,95 valt. Voor zomer 2017 gaan de prijzen van €39,95 tot €99,95, met prijzen tussen €39,95 tot €79,95 als ‘sweet spot’.”

De kick-off vond plaats tijdens de GDS en MICAM. Hoe is het merk ontvangen?

“Zeer goed. We lanceren D.N.A. Footwear het eerste seizoen direct voor de Europese markt. We starten in Nederland, België, Duitsland, Griekenland, Hongarije en Roemenië. Qua styling hebben we het merk een internationaal gevoel willen geven. Het is mooi om te zien dat we positieve reacties kregen vanuit heel Europa en daar buiten.”

Wat houdt dat precies in, een ‘internationaal gevoel’?

“We vertalen internationale trends, die door een breed publiek worden herkend en passen binnen de merkstrategie, naar de collectie. Momenteel zijn dat lage loafers, laarsjes met een seventies gevoel, runners en vertalingen van de brogue en tennissneaker. Ook het westerngevoel komt verder op. Deze richtingen zijn in een commerciële vertaling terug te vinden in de collectie van D.N.A. We omschrijven de collectie als ‘ready to wear’. Onze schoenen kunnen door tachtig tot negentig procent van de consumenten gedragen worden.”

DNA Footwear-1

Hoe ga je D.N.A. Footwear op de markt zetten?

“We beginnen met een vrouwencollectie. Vrouwen zijn wereldwijd goed voor zeventig procent van de afzet op schoenengebied. Qua sourcing heeft AFG Branded meer expertise op het gebied van damesmode; het lag voor ons voor de hand om met dit segment te starten. Daarna zullen we de mannen- en kindercollectie uit rollen. De merknaam en –logo zijn uniseks, zodat dat in de toekomst geen belemmering kan vormen voor de uitrol van de andere segmenten. Het is de bedoeling dat D.N.A. Footwear binnen vijf jaar in Europa gevestigd is als zichtbaar en aanwezig merk. Vervolgens willen we uitbreiden buiten Europa.”

Hoe ziet de vrouwencollectie eruit?

“Deze is opgebouwd uit drie lijnen: geklede, casual en sportieve mode. De collectie bestaat uit 164 modellen. Voor iedere gelegenheid hebben wij een schoen. Het kleurenpalet is geconcentreerd rondom zwart, grijs- en bruintinten. Voor het voorjaar zal dat palet kleurrijker zijn.”

Met hoeveel winkels gaan jullie van start in de Benelux?

“D.N.A. Footwear ligt vanaf augustus/september bij 130 dealers in de winkel, 65 in Nederland en 65 in België. We bewegen ons met name in het middensegment en zetten in op een mix van onafhankelijke retailers en key accounts. In Nederland zouden we op die manier naar vijfhonderd deuren kunnen.”

Voor Nederland is Fros Internationaal verantwoordelijk voor de verkoop. Bart Gouda gaat D.N.A. Footwear vertegenwoordigen.