TOP

Nieuw merk: Clear Weather [interview]

Het jonge sneakerlabel Clear Weather is in korte tijd razend populair geworden in de Verenigde Staten. Nu is het tijd voor introductie op de Nederlandse markt. Schoenvisie sprak met Mark van de Kuilen van Gennovus BV, de groothandel die de exclusieve distributierechten voor Europa verwierf.

De Amerikaanse broers Brandon en Josh Brubaker hebben hun sporen in de schoenenwereld ruim verdiend. Josh heeft onder meer voor Sole Technology en Quicksilver gewerkt, Brandon ontwierp voor Converse en Vans. Met twintig jaar ervaring op zak besluiten ze hun eigen label op te richten, Clear Weather. In de Verenigde Staten is het luxe sneakermerk direct een hit. Beroemdheden als Justin Bieber lopen erop, bekende trendsetters en bloggers zijn fan. De broers hebben al diverse awards voor hun werk ontvangen, waaronder de ‘Best Footwear Collection 2015’ van de Agenda Trade Fair in Las Vegas.

Sinds kort is het label ook in Europa verkrijgbaar. De Nederlandse groothandel Gennovus BV heeft de exclusieve distributierechten voor de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Schoenvisie sprak met marketingmanager Mark van de Kuilen.

Clear Weather Lakota in Honey_Slip on and Chukka in 1 (2) Clear Weather Convx in Geo Red Woven_HQ_CRW-004-BHT (6)

Hoe zijn jullie met Clear Weather in aanraking gekomen?

“We onderhouden al jaren relaties met Amerika en volgen de marktontwikkelingen op de voet, met name in Los Angeles en New York. We kwamen Clear Weather tegen op de Agenda Trade Fair in Vegas. Niet alleen het product, maar ook de mensen erachter spraken ons aan. Brandon, Josh en Matt Sourapas (medeoprichter en global sales director, red.) zijn heel relaxed en laid-back. De broers hebben jarenlange ervaring met het ontwerpen van schoenen en dat je zie terug in het eindproduct. Daarnaast zijn ze op creatief vlak enorm gegroeid. De ontwerpen van Clear Weather gaan veel verder dan wat ze in het verleden voor bijvoorbeeld Converse of Vans gedaan hebben.”

“De oprichters zijn niet over een nacht ijs gegaan. Het heeft een jaar geduurd om tot deze samenwerking te komen. Wat uiteindelijk de doorslag gaf? We delen dezelfde filosofie – we willen onze merken rustig en via de juiste winkels op de markt zetten.”

En waarom sprak het merk jullie aan?

“Het is onderscheidend en van deze tijd. Brandon en Josh zitten dicht op de markt en worden vanuit verschillende hoeken ‘gevoed’. Clear Weather past in het huidige modebeeld, waarin mensen zich informeler kleden en meer waarde hechten aan comfort. De collectie bestaat uit een selectie van hoge, halfhoge en lage sneakers met een opvallende rubberen zool met acht verschillende stijlen voor mannen (winkelverkoopprijzen tussen de €99,95 en €199,95). Er is ook een kleine damescollectie, waar we erg goede reacties op krijgen. De ontwerpers gebruiken de beste materialen voor hun producten: volnerf leder, suède, wol en gewaxt denim.”

Clear Weather One o One VX Bombay Brown_CRW-006-BMB (7) Clear Weather One-o-One_WOMENS

Vanwaar de keuze om Clear Weather meteen in verschillende Europese landen uit te rollen?

“Duitsland is de grootste markt in Europa, en elke ondernemer kiest toch voor het grootste stuk van de taart? We zijn ambitieus en willen Clear Weather in Europa graag tot vaste waarde uitbouwen. Daarom zetten we direct groot in.”

Hoe gaan jullie Clear Weather op de markt zetten?

“Stap voor stap. We zetten in op selectieve distributie via de juiste partners. Voor ons zijn dat onafhankelijke retailers die zich van de massa willen onderscheiden. In Amerika verloopt de distributie op dezelfde manier. Een voorbeeld van zo’n winkel daar is American Rag Compagnie in Los Angeles (oprichter Mark Werts reist de hele wereld over op zoek naar vernieuwende labels en wordt als een van de meest innovatieve en vooruitstrevende retailers in de Verenigde Staten gezien, red.).”

“Onderscheidend zijn, is naar mijn mening de enige manier om als zelfstandige winkelier met de grootwinkelbedrijven te kunnen concurreren. Dat kan door in te zetten op service en winkelbeleving – door je klanten koffie of een glas wijn aan te bieden, bijvoorbeeld – maar ook door een origineel assortiment te bieden, met producten die je niet overal vindt. Ik denk dat Clear Weather binnen dat verhaal een belangrijke rol kan spelen.”

Clear Weather One o One Comanche (4)