TOP

Nieuw merk: Blei Ji [interview]

Ontwerpster Sanna Bleiji (36) was op zoek naar een manier waarop ze haar passies voor design en de natuur met elkaar kon verbinden. Het resultaat is een tijdloos en duurzaam geproduceerd schoenenlabel: Blei Ji.

Na haar studie modevormgeving aan de Rietveld Academie vertrok ontwerpster Sanna Bleiji naar Zuid-Amerika. Ze ontmoette de Chileense kunstenaar Rafaél Hormazabal, die lampen maakt van natuurlijke materialen die hij zelf verzamelt. “Zijn manier van leven en werken zetten me aan het denken over hoe wij omgaan met de natuurlijke bronnen en de aarde in het algemeen”, vertelt Bleiji. “Vanaf dat punt ben ik me verder gaan verdiepen in duurzaam materiaalgebruik.”

Twee jaar geleden richtte ze het label Blei Ji op, waarmee ze een brug wil slaan tussen duurzaamheid en design. “De vraag naar verantwoorde producten groeit. Wat er nu aan duurzaam geproduceerde schoenen op de markt is, sluit echter niet aan bij de wensen van de hippe, stijlvolle vrouw. Het gaat óf richting milieuvriendelijke gympen óf geitenwollensokken-schoenen.”

Met Blei Ji wil je dat gat opvullen?

“Dat klopt. Mijn doel was een duurzaam geproduceerde schoen te ontwerpen die modieus en tijdloos was. Ik ben begonnen met een omslaglaars. Aan de binnenkant zijn handgeweven jacquards uit India verwerkt, die zichtbaar worden als je de schacht omslaat. Een twee-in-een-laars, als het ware. Vrouwelijk en stoer; die tegenstellingen komen door de hele collectie terug. Bij deze Nomadic lijn horen ook een cowboyhoed en twee schoudertassen die in dezelfde materialen zijn uitgevoerd. Daarna heb ik een Chelsea denim boot toegevoegd, een klassiek model in twee kleurstellingen. Voor zomer 2016 is de collectie uitgebreid met een sandaal in drie kleurvarianten. In een van de modellen is een stof van textielontwerper Serena Janssen verwerkt.”

Blei Ji-1 Blei Ji-4 Blei Ji-3 

Wat maakt de collectie duurzaam?

“De materialen. Ik maak gebruik van plantaardig gelooid leer, gerecyclede jeans en stoffen die door mensen uit kleine weversgemeenschappen met de hand vervaardigd worden. Momenteel komen deze stoffen uit India, eerder heb ik weefsels van Mayavrouwen uit de hooglanden van Guatemala in de omslaglaarzen verwerkt. Ook de schoenen worden met de hand gemaakt. De omslaglaarzen en accessoires worden door een familiebedrijf in het Spaanse Andalusië geproduceerd, de sandalen komen uit Italië.”

Het ambacht is belangrijk voor je?

“Mijn fabrikanten en ik delen dezelfde ideologie. We geloven in kwaliteit in plaats van kwantiteit. Mijn Italiaanse producent had de mogelijkheid om de productie door machines over te laten nemen, maar hij heeft er bewust voor gekozen om vast te houden aan het handwerk. Het was overigens niet makkelijk om een fabrikant te vinden. De meesten willen grote volumes produceren, omdat dat goedkoper is, maar omdat ik een beginnend label ben gaat het bij mij nog om kleine aantallen.”

Hoe gaat het nu met Blei Ji?

“De collectie wordt verkocht bij vier concept stores in Nederland, waaronder Gekaapt in Amsterdam, PT Post in Bergen en Liv Stores in Zwolle, en zijn daarnaast bij verschillende webwinkels te koop. De reacties zijn positief. De Nomadic laarzen liggen al twee jaar bij PT Post en blijven goed verkopen. Met Blei Ji wil ik meegaan in de slow fashion beweging. In plaats van ieder seizoen een nieuwe collectie te brengen, zet ik in op tijdloze designs die de trends van het seizoen overstijgen. Daarom is de kwaliteit zo belangrijk. Mijn ontwerpen zijn bedoeld om jaren mee te gaan.”

Blei Ji-6 Blei Ji-8

Hoe wil je verder groeien in Nederland?

“Ik streef naar twintig verkooppunten, verspreid over het hele land. Daarvoor ben ik op zoek naar vernieuwende winkelconcepten, die open staan voor andere vormen van samenwerking. Het oude retailmodel is door de hoge marges voor mij erg ongunstig. Mijn schoenen worden in kleine oplage gemaakt door mensen die daar een eerlijk loon voor krijgen. Daardoor is het eindproduct best prijzig. Met oog op de productiekosten zouden mijn sandalen bij een marge van 2.5 eigenlijk voor €220,- verkocht moeten worden, maar ik zit liever een prijsklasse lager. De winkelprijzen gaan nu van €190,- (sandalen) tot €229,- (omslaglaarzen). Daartoe spreek ik met iedere dealer een eigen constructie af. Bij sommigen huur ik winkelmeters, anderen betaal ik commissie over het aantal verkochte schoenen. Toen ik hier twee jaar geleden mee begon, was dit nog nieuw voor de markt.”

Heb je ook internationale ambities?

“Ik wil me gaan richten op Duitsland, Zwitserland, Scandinavië en op termijn ook op Amerika. Landen waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Die verkoop wil ik online uitrollen, via online winkels en mijn eigen website. Ik krijg al bestellingen van over de grens en hoop dat in de toekomst verder uit te breiden.”

Meer informatie op www.blei-ji.nl, facebook of instagram

Blei Ji-9