TOP

Nieuw merk: Birds of Nature [interview]

Het nieuwe kinderschoenen- en accessoiremerk Birds of Nature richt zich op moeders met oog voor mode en kwaliteit. Medeoprichter en ontwerper Mijke van ’t Slot: “Onze ontwerpen zijn schattig, zonder dat het te kinderlijk wordt.”

Hoe is het idee voor Birds of Nature ontstaan?

Mijke van ’t Slot: “Ik kwam op het idee toen Ilse vier jaar geleden van een dochtertje beviel. Ze was de eerste van mijn vriendinnen die een kindje kreeg. In die tijd werkte ik als freelance ontwerper en stylist, en de geboorte van haar dochter inspireerde me om ook iets voor kinderen te maken. Dat resulteerde in een lijn met leren babyschoentjes, toen nog met de naam ‘Birds’. We hebben het ‘of Nature’-gedeelte later toegevoegd om te benadrukken dat we alleen met natuurlijke materialen werken.”

Ilse Schickinger-Heijnens: “In het begin maakte Mijke alles zelf. Ik ben in het najaar van 2015 ingestapt, juist op het moment dat ze het professioneler aan wilde gaan pakken. Mijke heeft een achtergrond in design, ik in fashion branding; ik wilde haar helpen Birds of Nature uit te bouwen tot volwaardig merk.”

BoN_AW17_autumn_hazelBoN_AW17_01

BoN_AW17_06

Welke stappen hebben jullie vervolgens gezet?

Ilse: “We hebben beiden een sterke kleurvisie – een voorkeur voor verzadigde, aardse tinten – en waren op zoek naar een leersoort die met dat kleurbeeld matcht. Op de Première Vision in Parijs (een beurs met een uitgebreide leerafdeling, red.) kwamen we ‘Sauvage leather’ tegen, een zachte leersoort met een natuurlijke uitstraling. In Portugal vonden we een producent die een Sauvage Leather-collectie voert, met passend kleurenpalet, waar we kleinere hoeveelheden kunnen afnemen. Dat was voor ons een vereiste, omdat we als startend merk nog niet met grote aantallen werken.”

Hoe ziet de collectie van Birds of Nature (herfst-winter 2017-218, red.) er nu uit?

Mijke: “Die bestaat uit vijf stijlen in zes kleuren, voor kinderen tot twee jaar. De kleinste maatjes (17, 18) hebben een suède zool, de grotere (20,21/22) zijn voorzien van een crêpezooltje, voor extra comfort en stevigheid. Het model ‘Moon Bootie’ gaat tot maat 23, waar we bij de maten 17-18 voor een crêpe zool gekozen hebben en voor de maten 20-23 voor een ‘volwassen’ rubberen zool.”

“Veel baby- en kidsmerken hebben de neiging om de collectie heel kinderlijk te maken. Onze benadering is anders; wij nemen volwassen modellen als uitgangspunt en vertalen die naar baby- en kinderschoentjes. Dat maakt Birds of Nature zowel modisch als schattig. Daarmee willen we de moeder bedienen die haar kind niet per se met roze en glitter wil aankleden.”

BoN_AW17_03

Jullie combineren kinderschoentjes met accessoires voor moeders.

Ilse: “Ik was op zoek naar een mooie en stijlvolle luiertas. Uiteindelijk hebben we die zelf ontwikkeld, in hetzelfde leer als we voor de schoentjes gebruiken.”

Mijke: “Onze ideeën gaan verder dan schoentjes alleen. Onze stijl kan naar heel veel verschillende producten doorvertaald worden, tot kleding en meubels aan toe. Vandaar ook onze tagline, ‘Kids Collectables’. Het is onze droom om uiteindelijk een lifestylemerk neer te zetten.”

Kindermodebeurs Kid in Parijs was jullie eerste beurs. Hoe waren de reacties?

Ilse: “Ik merk dat retailers zeker openstaan voor een merk als Birds of Nature. Ik denk dat wij, met de focus op materiaal en het verzadigde kleurbeeld, ook echt iets nieuws brengen.”

Mijke: “Al zien we wel dat conceptstores en kledingboetieks makkelijker instappen dan schoenenwinkels. Die groep tast nog een beetje af, wil eerst zien hoe het merk zich verder ontwikkelt.”

Birds of Nature opereert vanuit Wassenaar en Berlijn. Wat betekent dit voor het merk?

Ilse: “We richten ons niet op één markt, maar zetten direct in op internationale distributie – we willen in leuke winkels door heel Europa liggen. Zo loopt er voor zomer 2017 een leuke samenwerking met een platform uit Londen, Fancykids.com, en liggen we in concept stores in Amsterdam (Imps & Elfs) en Berlijn (Tiny, vanaf zomer 2017).”

BoN_AW17_winterboot_pineBoN_AW17_07

BoN_AW17_05