TOP

Nieuw merk: Anna Slow [interview]

Het Spaanse Anna Slow bestaat pas anderhalf jaar, maar Caroline van Sluis was zo onder de indruk van het laarzenmerk, dat zij het voor zomer 2017 naar Nederland haalt met haar agentuur Your Favourites. “Zoiets hebben we nog niet in ons modebeeld.” Anna Slow maakt dan ook maar één collectie per jaar die bestaat uit zomerlaarzen.

Caroline van Sluis haalt met haar agentuur Your Favourites vanaf zomer 2017 het Spaanse laarzenmerk Anna Slow naar de Benelux. “Ik spotte het merk op Instagram en het was iets dat wij nog niet in ons modebeeld hebben.”, legt ze uit aan Schoenvisie. We kennen allemaal de espadrilleschoen, maar Anna Slow maakt deze schoenen in laarsvorm speciaal voor de zomer. “De combinatie van kleuren en het katoen met leer sprak mij erg aan. Je krijgt gelijk een zomergevoel. De Benelux is de eerste markt buiten Spanje die dit merk gaat verkopen.”

Zomerlaarzen

Anna Slow bestaat nog niet zo lang. Begin 2015 bracht echtpaar Federico en Paloma het merk op de Spaanse markt. Van Sluis: “Bij een laars denk je snel aan het winterseizoen, maar ze wilden graag een laars maken die vroeg in het voorjaar al gedragen kan worden. Dat staat leuk onder een shortje of een jurkje. Ze kregen zo veel positieve feedback uit de markt dat ze het zijn gaan ontwikkelen. Ze creëren een laars voor die vrouwen die het als ultieme modeaccessoire zien – niet alleen in de winter, maar vooral ook in de zomer.” Omdat de laarzen van Anna Slow met warm weer gedragen moeten worden, is het dan ook niet van leer, maar van katoen gemaakt. Ieder paar heeft daarnaast een losse, leren inlegzool voor extra draagcomfort.

Milieuvriendelijk

De schoenen van Anna Slow zijn handgemaakt en milieuvriendelijk. De volledige laars is biologisch afbreekbaar en het wordt in Spaanse ateliers geproduceerd waar goed voor de medewerkers wordt gezorgd. “Ik vraag altijd eerst aan een merk of ze milieu- en mensvriendelijk zijn voordat ik met ze in zee ga.”

Inkoop

“De schoenen kunnen bij mij gepreorderd worden, maar omdat ze nog jong zijn en de markt aan het bekijken zijn, zorgen ze voor voldoende overstock”, legt Van Sluis uit. Nederlandse klanten kunnen op deze manier later in het seizoen inspringen of juist voorzichtig preorderen en later aanvullen. Winkeliers kunnen laag instappen – al vanaf tien paar – en kunnen kleur en maat geheel naar eigen wens samenstellen. “Er is weinig risico om te starten met dit merk.” De marge ligt rond de 2.4 tot 2.5, de verkoopprijzen ligt tussen de 110,- en 130,- en de matenrange gaat van 36 tot 41.

“Ze hebben een hoog model in twaalf uitvoeringen en een laagmodel in zeven uitvoeringen. Anna Slow maakt gebruik van verschillende materialen en kleuren en iedere laars is voorzien van een traditioneel gemaakte, handgemaakte juten zool.”

Winkels

Van Sluis heeft in een korte tijd al vijftien verkooppunten weten te vinden voor Anna Slow. “Ik ben nog steeds opzoek naar nieuwe winkels. Ik kijk naar leuke schoenenboetieks met een brede range aan schoeisel.”

Toekomst

“Ik zie de toekomst van het merk in Nederland goed in, ook al heb ik geen referentie. Maar als ik er geen vertrouwen in had, was ik er nooit aan begonnen. Ik denk dat ze iets nieuws brengen en dat ze hierop voortborduren.”