TOP

Nieuw initiatief Leather Made Smart wil De Langstraat als schoenenregio versterken

Een aantal lokale ondernemers uit De Langstraat heeft zich verenigd in een nieuwe coöperatie, Leather Made Smart. Doel is om de regio op de kaart te zetten als hét kennis- en innovatiecentrum voor schoenen en leer en samenwerking te bevorderen.

Leather Made Smart wil zowel de samenwerking tussen lokale schoenen- en leerbedrijven onderling bevorderen, als de samenwerking met de publieke sector, de gemeenten, het onderwijs en het nog te realiseren schoenenmuseum. Dat zegt mede-initiatiefnemer Peter Konijnenburg, de voormalig directievoorzitter van Rabobank De Langstraat, tegen het Brabants Dagblad. Hij zet zich al jaren in voor zijn regio, van oudsher het hart van de schoenen- en lederindustrie van Nederland. In 2018 kreeg hij voor zijn inspanningen nog de Gouden Koe van netwerkvereniging Sell De Langstraat uitgereikt. Konijnenburg richtte Leather Made Smart samen met de bedrijven Alphenberg (de Gouden Koe-winnaar van vorig jaar), Driessen Leder Waalwijk, Enzo Pellini, Esbeco, JRW Leather, Laauw, Leatherbelove, Loints of Holland en Mutsaers op.

In 2023 op eigen benen

Leather Made Smart is een van de initiatieven die De Langstraat weer op de kaart moet zetten als de schoen- en lederregio van Nederland. De gemeenten Waalwijk, Heusden en Loon op Zand helpen de ondernemersvereniging financieel op weg. Zo draagt Waalwijk €70.000,- bij voor het opzetten van het bedrijfsbureau. Leather Made Smart wil in 2023 volledig op eigen benen staan. In de regio zijn een kleine driehonderd bedrijven actief in de schoenen- en lederbranche. De organisatie streeft ernaar om over drie jaar zo’n honderd van deze ondernemingen als lid te hebben. Konijnenburg: “Zo kunnen we de kosten delen en steeds meer zaken ondernemen die de branche vooruithelpen.”

Eén aanspreekpunt

Naast samenwerkingsverband is Leather Made Smart opgericht om De Langstraat te promoten als hét kenniscentrum voor de schoenen- en lederbranche. Verder wil de vereniging aanspreekpunt worden voor partijen die willen samenwerken met de lokale bedrijven in deze sectoren. Konijnenburg: “We kijken waar behoefte aan is en proberen vervolgens de juiste ondernemingen en mensen aan elkaar te koppelen.” Hij is van mening dat er winst valt te behalen door meer en beter samen te werken. Niet alleen op bedrijfsmatig vlak, maar ook voor zaken als onderwijs en het regelen van stageplaatsen en stagiaires. In plaats dat elk bedrijf dat afzonderlijk regelt, kan dat ook centraal worden gedaan.

Kijk voor meer informatie op www.leathermadesmart.nl.

Beeld: Unsplash/Devn