TOP

Nieuw in Nederland: Feraggio [interview] *

Een nieuw schoenenmerk van Nederlandse bodem wordt op donderdag 1 oktober gelanceerd: Feraggio. De collectie bestaat uit maar één model in twee hakhoogten. Oprichter Juliette de Vries: “We hebben twee jaar erop zitten studeren om de perfecte hak te maken.”

Juliette de Vries is een drukke tante. Ze richtte op haar 18e al Promotion Partners op, een uitzendbureau voor personeel in sales, promoties en hospitality services. Na het bedrijf opgebouwd te hebben tot een florerend en winstgevend bedrijf, verkocht zij het in 2013. Nu is zij een nieuwe uitdaging aangegaan: een eigen hakkenmerk oprichten genaamd Feraggio. De pumps worden op donderdag 1 oktober – tijdens de Nationale Hoge Hakkendag –officieel gelanceerd in het Amstel Hotel.

Wat is Feraggio precies?

Juliette de Vries: “Feraggio is één model schoen met twee hakhoogtes verkrijgbaar in 21 kleuren waar ieder seizoen vier kleuren aan worden toegevoegd. Aan iedere millimeter is dusdanig gewerkt, dat we niets aan het toeval hebben overgelaten. Van de hieltip tot de binnenkant van de schoen. Na twee jaar eraan te hebben gewerkt, zijn we tot een hak gekomen waarvan wij vinden dat iedere vrouw die in de kast moet hebben.”

Feraggio (1)Feraggio (4)Feraggio (9)

Nu hebben jullie twee jaar gewerkt aan het creëren van de ‘perfecte hak’, maar wat is er precies zo perfect aan?

“We zijn begonnen met de buitenkant. We wilden geen leer maar suède omdat we dat mooier en klassieker vinden. We hebben er heel lang over gedaan om binnen te komen bij de beste leerfabriek, wat uiteindelijk gelukt is. Daarna zijn we begonnen met de binnenkant en hebben we gekeken naar experts op het gebied van Nike Air. Zij hebben er heel lang over gedaan om de binnenkant met memory foam perfect te krijgen. Het mocht niet te veel en niet te weinig zijn.”

“Ik weet eigenlijk helemaal niets van schoenen dus ik had voor alles iemand nodig. Aan de ene kant is dat prettig, aan de andere kant is het ook ontzettend moeilijk omdat je van nul moet beginnen. Ik ben dan ook heel blij met het team om mij heen dat er wel verstand van heeft. We hebben ook veel hulp gekregen van Jan Jansen en ik heb ook gebruik gemaakt van een focusgroep die geduldig al mijn vragen hebben beantwoord over de kleinste details.”

Blijft het voor altijd bij dit ene model?

“Ja, dit is het. Dit is de perfecte schoen met alles erop en eraan. Als vrouwen deze schoen bestellen, moeten ze hem ook altijd kunnen nabestellen omdat zij dan exact weten wat zij krijgen. Alle kleuren blijven ook altijd in de collectie.”

Waarom heb je in deze zware tijd een schoenenmerk opgericht?

“Het begon bij mij toen ik geen goede schoenen kon vinden. Iedereen liep op plateauzolen, ronde neuzen, vreselijk lelijke peeptoes. Ik dacht: ‘het is toch te erg dat ik geen normale schoenen meer kan kopen?’. Dus toen bedacht ik mij dat ik ze ook zelf kan maken. Dat is nogal uit de hand gelopen, maar ik vind het wel ontzettend leuk om te doen.”

“Ik zie wel om mij heen dat mensen het raar vinden dat ik in één schoen zo gigantisch investeer. Een lanceringsfeest in het Amstel Hotel en een in New York, een model dat alleen met de grootste fotografen wil werken. En dat allemaal voor één schoen. Maar we denken dat we het allemaal terug gaan verdienen. Investeerders uit de schoenenbranche willen meteen investeren in het merk, zelfs in deze tijd, dus dan zie ik het denk ik niet verkeerd dat Feraggio een grote potentie heeft.”

Feraggio (7)Feraggio (8)

Feraggio is niet gericht op de Nederlandse markt, waarom?

“Kijk om je heen, in Nederland gaan we veel uit van het gemak. Daarnaast hebben we veel tegels en in Amerika hebben ze dat niet. Je hak komt daar nergens tussen te zitten. Al hoewel ik hier merk – en dat had ik nooit verwacht – dat ik veel mensen uit België krijg en daar kun je al helemaal niet op hakken lopen. Maar de primaire doelgroep (50+ vrouwen) zijn daar goed vertegenwoordigd. Er gebeuren zo veel dingen die we niet van tevoren hadden verwacht met het merk.”

Feraggio is nu een maand op de markt, hebben jullie al veel reacties gekregen?

“Ja, heel veel. Dat had ik ook niet verwacht en dat zag ik ook niet aankomen. Voordat we online gingen, ben ik naar Amerika gegaan – omdat dat onze primaire focus is – om te zien wat de reacties zijn. Dat was zo overweldigend positief dat ik terug kwam met het idee ‘waar ben ik mee begonnen?’. Voordat het online was, stonden er ook al mensen iedere dag op de stoep die voor één paar binnen kwamen en met vier paar vertrokken. We hadden dus ook al snel leveringsproblemen, maar die zijn inmiddels opgelost”

Waar komt de naam Feraggio vandaan?

“Ik vond dat ik een naam moest kiezen dat goed bij het merk past. Het klinkt heel Italiaans en het moet eer doen aan de schoen. Je moet als je de naam hoort, de schoen voor je kunnen zien in zijn vloeiende lijnen. ‘Feraggio’ zelf heeft helemaal geen betekenis, het moet meer een gevoel opwekken.”

Wat is je toekomstbeeld voor Feraggio?

“We hebben nu een ‘Try On’ service waarbij we twee maten opsturen die je kunt passen waarna je er een terugstuurt. Waar we nu mee bezig zijn, is een ‘Try on’ service te ontwikkelen waarbij de koerier drie maten meeneemt en voor je huis wacht tot je het hebt aangepast en er twee mee terug neemt.”

“Verder hoop ik voor een goede balans in de verschillende werelddelen. Ik vind het zonde als Feraggio bijvoorbeeld in Europa helemaal niet bekend is. Ik wil steady verder kunnen bouwen aan het merk. Ik heb mijzelf vijf jaar gegeven om het merk neer te zetten, dan komt er pas rendement uit. Voor die tijd investeren we iedere cent die we verdienen terug in het merk.”

Feraggio (6)Feraggio (5)