TOP

Nieuw in Cast: Salesmeisje ‘De consument wil verrast worden’


In een pop-upshowroom van Cast streek onlangs een nieuw agentuur neer; Salesmeisje. Dit tassenagentuur brengt zes verschillende tassenmerken die in het buitenland al succesvol zijn maar hier nog niet verkocht werden: “Er ligt voor schoenenzaken een enorme extra omzetkans in tassen.”

Beeld: Salesmeisje

Alexandra Dik startte afgelopen maand een nieuw agentuur onder de naam Salesmeisje, compleet gericht op tassen. Haar doel? De schoenenzaken laten zien dat een tassenaanbod in de winkel voor meer omzet kan zorgen. De labels in haar portfolio hebben allemaal twee dingen gemeen; ze zijn succesvol in het buitenland en brengen innovatie.

Hoe ben je begonnen met je nieuwe agentuur?

“Ik heb jaren gewerkt als sales manager voor onder andere retail en had als commerciële opdracht om voor een tassenmerk een haalbaarheidsonderzoek voor de Nederlandse markt te doen. Tijdens dat proces kwam ik erachter dat de tassenbranche best een vastgeroeste markt is. In schoenen- en modewinkels wordt er regelmatig een nieuw merk geïntroduceerd maar bij de gespecialiseerde tassenwinkels niet zo snel. Tevens ontdekte ik dat heel veel tassenmerken zijn die in het buitenland succesvol zijn maar in Nederland nog niet verkrijgbaar waren. Vervolgens ben ik naar modebeurzen in Italië geweest en heb daar contact gelegd met vijf succesvolle tassenmerken waar ik agent voor ben geworden.”

Hoe heb je de merken uitgekozen?

“Twee criteria waren voor mij erg belangrijk. Ten eerste moest het label succesvol zijn in het buitenland en ten tweede zocht ik naar merken die net iets anders zijn en innoveren. Uiteraard heb ik ook gekeken of de geboden lijnen geschikt zijn voor de Nederlandse markt. In het buitenland zie je dat steeds meer tassen verkocht worden in schoenen- en modewinkels en daar veel extra omzet genereert. In Nederland is er nog veel groeimogelijkheid voor tassen in deze winkels. Het is een enorme extra omzetkans.”

Welke merken heb je in het pakket?

“Ik heb het agentschap over zes merken, waarvan er vijf heel geschikt zijn voor de mode- en schoenenzaak. Allereerst B-prime, dat zijn 3D-geprinte tassen van neopreen afgewerkt met kalfsleer. Vervolgens Salvatore Sorrentino, dat zijn bijzondere leren businesstassen. Een merk voornamelijk voor mannen, maar ook voor stoere vrouwen. Binnenkort komt er een handgeschilderde Amsterdamlijn van dit merk. Dan heb ik nog het grootste tassenmerk van Italië: Ynot en Redibo, dat er uit ziet als een luxe merktas maar een fractie van de prijs kost. Evobag maakt hele innovatieve tassen waarin je je telefoon draadloos kunt opladen. Als laatste heb ik nog het rugzakkenmerk Swissruigor, maar dat is een merk dat ik niet zo snel in een schoenen- of modewinkel zou hangen.”

Eigenlijk zijn dat allemaal best verschillende merken?

“Klopt, maar de overeenkomsten zijn dat ze succesvol zijn in het buitenland en anders dan anderen. De consument wil verrast worden en in een schoenenwinkel kun je tassen gebruiken om net wat extra’s te geven. Onlangs heb ik met B-prime een test gedraaid met een shop-in-shop in een schoenenwinkel. In ruim drie maanden zijn daar zo’n 46 tassen over de toonbank gegaan. Dat verraste zelfs mij, ik had verwacht dat er elke week een of twee tassen verkocht zouden worden.”

Je focus ligt op schoenen- en modezaken, waarom is dat?

“Er is nu een uitgelezen kans voor die zaken om tassen in het assortiment op te nemen. De echte, oeroude tassenzaken in Nederland richten zich meer op de bekende merken en dan vooral op het travelsegment. Een Samsonite doet het fantastisch in zo’n zaak. Modische tassen kun je in een mode- of schoenenzaak laten zien bij een outfit of schoen. Daarnaast kunnen tassen het hele jaar door verkocht worden en is er een levertijd van enkele weken en uit voorraad. Je kunt bij wijze van bij mij nog een kerstcollectie inkopen eind oktober en dan ligt hij voor Sinterklaas in de winkels.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Ik wil elk seizoen uitbreiden met minimaal één merk en uiteindelijk een grotere showroom betreden bij Cast. Daarnaast richt ik me ook op verkoopcursussen geven en assisteren bij leuke evenementen in winkels. Ook zijn er via salesmeisje diverse mogelijkheden voor online ondersteuning. Ik wil het totaalpakket aanbieden, waarmee zowel winkeliers en leveranciers gaan groeien. Als we met z’n allen de schouders eronder zetten, zie ik een mooie toekomst voor de schoenen- en lederwarenbranche.”

Salesmeisje is te vinden in pop-upshowroom 4 in Cast op de tweede etage. Tijdens Cast & Accessoires op 16 september is Alexandra ook aanwezig.