TOP

Nieuw gezicht voor Romika en Josef Seibel: ‘Blij dat ik weer terug ben in de schoenen’

Dit inkoopseizoen verandert er het een en ander bij Romika en Josef Seibel. De Duitse comfortmerken worden sinds 1 juli 2018 vertegenwoordigd door Waardijk Schoenen B.V. en zijn samengevoegd in de Romika-showroom in Cast. Schoenvisie maakte kennis met Marcel de Jong, de nieuwe agent voor beide merken. “Ik ga mijn uiterste best doen om de winkelier op alle mogelijke manieren te ondersteunen.”

De Josef Seibel Group slaat een nieuwe weg in voor de Nederlandse markt. Het Duitse familiebedrijf is licentiehouder van de schoenenlijn van Gerry Weber en eigenaar van de schoenenmerken Josef Seibel en Romika. De vertegenwoordiging voor de laatste twee is per 1 juli 2018 ondergebracht bij Waardijk Schoenen B.V., met Marcel de Jong als contactpersoon.

Hoe is dat zo gekomen?

Marcel de Jong: “Rob Leijten, die 48 jaar agent voor Romika is geweest, is deze zomer met pensioen gegaan. Daarop heeft het Duitse hoofdkantoor besloten de vertegenwoordiging van Romika en Josef Seibel bij één partij onder te brengen. Voorheen werd dat door twee agenten gedaan (Rob Leijten voor Romika, Henkjan Huizenga voor Josef Seibel, red.). Romika en Josef Seibel kunnen prima naast elkaar verkocht worden; de merken bedienen dezelfde doelgroep en vullen elkaar goed aan. De Josef Seibel Group werkt al jaren heel prettig met Waardijk Schoenen samen. Voor beide partijen was dit een mooie volgende stap.”

“Bert Waardijk, de eigenaar van Waardijk Schoenen, ken ik al bijna twintig jaar. We maakten kennis toen ik als filiaalmanager bij Cinderella Schoenen in Alkmaar werkte, vlakbij zijn schoenenzaak. Na het faillissement van Cinderella ben ik bij Waardijk aan de slag gegaan en heb ik een schoenenoutlet in het voormalige pand van Cinderella gerund, dat eigendom van Waardijk Schoenen was. Na een verwoestende brand in januari 2015 verhuisde de zaak een paar maanden later naar een nieuwe locatie. Daar was helaas geen ruimte voor een outlet, dus op dat moment ook niet meer voor mij. We hielden contact en een paar maanden geleden kreeg ik een telefoontje van de heer Waardijk, met de mededeling dat hij iets voor me had. Ik ben blij dat ik weer terug ben in de schoenen.”

DSC01018

Wat verandert er voor de winkelier?

“Vrijwel niets, al is het voor klanten waarschijnlijk wel makkelijker dat ze voortaan maar één in plaats van twee inkoopafspraken hoeven te maken. Verder zijn Romika en Josef Seibel samengevoegd in één showroom (459/geel, niveau 2). Ik ga mijn uiterste best doen om de samenwerking prettig te laten verlopen en de winkelier op alle mogelijke manieren ondersteunen.”

Wat zijn je plannen voor Romika en Josef Seibel?

“Josef Seibel heeft op dit moment ongeveer 60 dealers in Nederland, Romika het viervoudige daarvan. Het zou mooi zijn om de merken verder te laten groeien. De komende tijd wil ik de naamsbekendheid vergroten en de positie op de markt verstevigen. Hoe, daar moet ik mijn weg nog in vinden. Tot een paar weken geleden zaten Rob Leijten en Henkjan Huizenga hier natuurlijk nog. Rob heeft me uitstekend begeleid en ook Henkjan kan ik altijd bellen voor advies.”

DSC01016

Zijn er voor lente-zomer 2019 nog vernieuwingen in de collectie?

“Romika en Josef Seibel zijn beiden veelzijdige merken, die zich blijven ontwikkelen en elkaar in de winkel goed aanvullen. Komende zomer zien we veel open modellen, kleur en kurk. Josef Seibel is van oudsher iets traditioneler dan Romika. Het merk staat bekend om de aangestikte zolen. Dit seizoen zit de vernieuwing onder meer in nieuwe zooltypes, waardoor de modellen modern en fris ogen zonder in te leveren op draagcomfort.”

“Romika is bekend vanwege de pantoffels, maar heeft ook een brede range aan andere productgroepen. Voor lente-zomer 2019 ligt het accent op de sneakers en een veelzijdig aanbod aan sandalen. In die groep hebben we bijvoorbeeld het vertrouwde Ibiza-model in veel leuke varianten en nieuwe frisse kleuren, maar ook leesten zoals de Venedig en Hollywood met verrassende elementen in de zool, bovenwerk en kleurcombinaties.”

 DSC01014