TOP

Nieuw Gezicht: Jacky van Dijk [interview]*

Jacky van Dijk (24) droomde van een baan bij Clarks, dat ze kende van het fieldmarketingbureau waarvoor ze werkte. Vorige zomer stuurde ze een open sollicitatie. Nu heeft ze een Clarks-visitekaartje met ‘Brand Support Advisor Wholesale’ erop.

Tijdens haar studie vrijetijdsmanagement werkte Jacky van Dijk als junior eventmanager bij De Promoters, een groot marketingbureau gespecialiseerd in merkactivatie in het nachtleven. Maar ook Clarks kwam zo nu en dan met leuke opdrachten. “Langzaam ontwikkelde ik een fascinatie voor deze klant”, vertelt de jonge en enthousiaste Van Dijk.

“Het familiaire gevoel,  de relaxte sfeer binnen het bedrijf, de mensen: ik vond het allemaal geweldig. Clarks voelde als een verademing tussen de veelal gehaaste en drukke klanten uit het nachtleven.” Na lang twijfelen trok ze in de zomer van 2014 de stoute schoenen aan en stuurde een open sollicitatie: ‘Als er ooit een vacature bij jullie vrijkomt, heb ik wel interesse.’ Vrijwel direct kreeg ze een mailtje terug.

“Ze hadden al bijna een jaar de vacature open staan voor brand support advisor en ik kon wel eens de perfecte kandidaat zijn. Ze zochten een enthousiast en vlot type dat anderen kan inspireren. Dat ik nog geen kennis had van de schoenenbranche of visual merchandising was ondergeschikt. Deze dingen kun je tenslotte leren on the job . Het was een sprong in het diepe, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.”

Voortdurend schakelen

“Als een warm welkom”, zo omschrijft Van Dijk haar eerste maanden bij Clarks. De verwachtingen die ze van het bedrijf had zijn waargemaakt, zo niet overtroffen. “Mijn eerste werktrip naar het hoofkantoor in Engeland was enorm inspirerend. In twee weken tijd ben ik volledig ondergedompeld in tweehonderd jaar Clarks-geschiedenis. Ook de collecties verrassen mij. Ik was me er eigenlijk nooit van bewust dat Clarks naast de desert boots nog veel meer gave modellen heeft.” Met haar 24 jaar is Van Dijk de benjamin van het bedrijf en dat maakt haar baan soms extra uitdagend, geeft ze eerlijk toe.

“Ik merk dat ik als jonkie toch net een tikkeltje harder moet rennen om klanten te overtuigen van onze nieuwe collectie en mijn productkennis. Op zich ook wel logisch, de meeste winkeliers zijn al jaren klant bij Clarks en kennen het merk door en door.” De verschuiving die momenteel gaande is bij Clarks – van puur comfort naar fashion met comfort- maakt het er niet makkelijker op. “Enerzijds moet ik ervoor zorgen dat de traditionele Clarks-klant onze meer modebewuste lijn accepteert, anderzijds wil ik de jonge, modische klant erop wijzen dat Clarks ook nog steeds zeer comfortabel is. Daarin moet ik voortdurend schakelen.”

Competitieve branche

Van Dijks kracht? Haar vlotte babbel en overtuigingskracht. Tijdens de Libelle Zomerweek spoorde ze tientallen vrouwen aan om voor het eerst op hakken te lopen, over de Clarks-catwalk uiteraard. “Ik kan goed bluffen, maar maak het vervolgens ook waar.” Een karaktereigenschap waarop ze trots is en die ze ook goed kan gebruiken in de volgens haar opvallend competitieve schoenenbranche.

“Iedereen is continu bezig met innovatie en er wordt veel afgekeken. Het is echt vechten voor je plek, dat had ik niet in deze mate verwacht. We moeten met Clarks steeds opnieuw aantonen dat we de beste zijn. Dat we voldoende omzet genereren. Verkopen met passie en overtuiging is essentieel.” Voor nu ligt Jacky’s focus op alle wholesale accounts in de Benelux, maar als het aan haar ligt, komen daar snel internationale klanten bij. “We hebben een paar geweldige winkels in Kopenhagen waar ik dolgraag presentaties wil geven. Dat wordt mijn doel voor de komende jaren.”

Dit interview werd eerder dit jaar gepubliceerd in de printeditie van Schoenvisie. Wilt u ook als eerste op de hoogte zijn van alle belangrijke ontwikkelingen in de schoenenbranche? Neem dan hier een proefabonnement op Schoenvisie.