TOP

Nieuw gezicht: Florina Kooijman van Warmer Schoenen *

Toen ze hoorde dat Joop Warmer zijn schoenenzaak wilde verkopen, aarzelde voormalig bedrijfsjurist Florina Kooijman geen moment. Sinds augustus 2013 is ze eigenaar van Warmer Schoenen in Amsterdam en Amstelveen.

Van bedrijfsjuriste en succesvol ondernemer in de detacheringswereld naar winkelier in de schoenenbranche. Een grotere stap had Florina Kooijman niet kunnen maken toen het rond haar 40ste begon te kriebelen. “Ik had twee advies- en detacheringsbureaus opgericht en opeens overviel me een knagend gevoel: is dit het nou? Blijf ik dit werk de rest van mijn leven doen, of ga ik op zoek naar iets wat ik écht leuk vind?”, vertelt ze.

Aan haar accountant biecht ze op dat ze diep in haar hart wel iets met schoenen wil doen, want daar is ze gek op. “Ik koop altijd eerst nieuwe schoenen – een beetje apart en opvallend van kleur – en daarna zoek ik pas kleding uit.”

Het toeval wil dat Florina’s accountant wist dat Joop Warmer zijn schoenenzaken wilde verkopen. “Ik kom uit de provincie en kende zijn winkels niet. Samen met mijn vriend ben ik op veldonderzoek gegaan en het voelde meteen goed.” Waarom een overname en geen eigen winkel? “Aan beide zitten haken en ogen, maar deze winkels kwamen op mijn pad en ze spraken me aan. Dus waarom dan nog nadenken over een eigen winkel?”

Vooruitkijken

Het runnen van de twee Warmer-filialen bevalt Florina goed, al geeft ze eerlijk toe dat het harder werken is dan verwacht. “Ik maakte altijd al weken van zeventig uur, maar in de detailhandel ben je echt nooit klaar. We zijn zeven dagen per week open en ik wil altijd bereikbaar zijn voor het personeel.” Veel zichtbare veranderingen heeft ze als nieuwe eigenaar nog niet doorgevoerd. “Natuurlijk heb ik mijn eigen ideeën, maar voorlopig zet ik de zaak van Joop een-op-een voort. Hij zat 46 jaar in het vak en Warmer Schoenen loopt goed; wie ben ik dan om de aanpak opeens te veranderen?” 

“Wel wil ik graag meer investeren in social media en zelf wat vaker op de winkelvloer staan. Klantcontact, daar ben ik altijd goed in geweest. Maar ik realiseer me dat zo’n overname pittig is en tijd kost, en dat ik mezelf moet afremmen. Ik heb meer ambities dan tijd.” Waaraan Florina als ‘nieuweling’ het meest moet wennen, is ver vooruitkijken. “Ik had me nooit goed gerealiseerd dat je een seizoen vooruit inkoopt en dat je in het seizoen zelf amper kunt bijbestellen. Hoe plaats ik nou de beste order? Daarin ben ik nog zoekende. Gelukkig steunt Joop mij hier nog altijd bij.”

Voldoening

“Vriendinnen zeggen vaak: ‘Wow, jij hebt je hart gevolgd, durfde ik dat maar!’ Zij hebben allemaal goede, vaste banen, maar ik was als zelfstandig ondernemer al gewend om in het diepe te springen dus het voelt voor mij niet echt als ‘durven’. Wél realiseer ik me dat ik een grote stap heb genomen.”

De overname van Warmer Schoenen was een flinke investering waarin ze veel eigen geld heeft gestopt. “Als dit niet lukt, zit ik straks in een flatje op drie hoog achter, grap ik wel eens tegen leveranciers. En dat is ook de realiteit. Ik heb het mezelf niet makkelijk gemaakt; na jaren moet ik weer op de centen letten en ik werk harder dan ooit. Maar ik ben vreselijk gelukkig en dat is het allerbelangrijkste. Ik ben ervan overtuigd dat als je iets doet waar je hart ligt, je veel meer werk kunt verstouwen. En dat als je erin gelooft, het je ook lukt.”

Dit artikel verscheen eerder in Schoenvisie 2 op 30 januari 2015