TOP

Nieuw: dit Italiaanse luxemerk werkt met sneakerabonnementen

Vier keer per jaar een nieuw paar sneakers aanschaffen op basis van een abonnement. Het Italiaanse Crafted Society zag deze nieuwe service tijdens de pandemie 'verrassend succesvol' worden.

Crafted Society wil Italiaanse vaklieden een platform bieden, nu steeds meer merken schoenen in andere landen laten maken. “Het Italiaans vakmanschap wordt bedreigd en de pandemie heeft de Italiaanse schoenenindustrie nog eens extra hard getroffen”, zegt medeoprichter en ontwerper Lise Bonnet in persbericht. “Dit leidde tot een gewaagd idee: een abonnementsservice waarmee klanten elk kwartaal een nieuw paar sneakers aanschaffen. We speelden al een tijdje met dit idee, aangezien er geen merken in ons segment zijn die zoiets aanbieden. Tijdens de pandemie hebben we besloten dat een radicale stap nodig was om de branche te democratiseren en onze vaklieden nog meer te steunen.”

Twee abonnementsvormen

Crafted Society werkt op dit moment met twee abonnementen. De ‘Crafted Society Club’ biedt leden veertig procent korting op alle schoenen uit de collectie en de mogelijkheid om modellen aan te schaffen die nog niet in de verkoop zijn. De korting kan worden gedeeld met vrienden en familie. Hiervoor betalen leden 120 euro per jaar of 12 euro per maand.

Met het ‘Crafted Sole Society’-abonnement kunnen leden vier paar schoenen per jaar aanschaffen voor een ‘fractie van de prijs’, namelijk 2,2 keer de kostprijs. Deze schoenen worden in een keer of elk kwartaal kosteloos verzonden. Het lidmaatschap kost 780 euro per jaar of 75 euro per maand.

Steun voor Italiaans ambacht

Met de abonnementsservice wil Crafted Society luxe producten ’toegankelijker maken door ze voor aantrekkelijke prijzen aan te bieden’ en tegelijkertijd Italiaanse vaklieden aan het werk houden. Eén procent van de omzet komt bovendien ten goede aan de opleiding van een nieuwe generatie schoenmakers. Dat het abonnementsconcept hieraan bijdraagt, heeft Martin Johnston, medeoprichter en ceo aangenaam verrast. “Het concept is aangeslagen bij klanten over de hele wereld”, stelt hij. “We wisten niet wat we konden verwachten als eerste merk dat een luxe sneakerabonnement aanbiedt, maar het is een onverwachte spil in ons businessmodel gebleken. Het heeft ons bovendien nieuwe energie gegeven nu we op het punt staan de pandemie achter ons te laten.”

Beeld: Crafted Society