TOP

Nieuw comfortschoenenmerk: SoftScience [interview]

De oud-directeur van Crocs en Reebok startte in 2011 samen met de cto van Crocs een nieuw comfortschoenenmerk: SoftScience. Een half jaar geleden haalde Robin Akeroyd het label naar Nederland: “Er is ruimte in de branche, vooral omdat we veel verschillende segmenten hebben in de collectie.”

Casual schoenen gecombineerd met comfort, dat is waar het Amerikaanse SoftScience voor staat. Het merk werd in 2011 opgericht door Scott Seamans (voorheen cto bij Crocs) en John Duerden (voorheen voorzitter RvB bij Reebok en ceo bij Crocs). De missie? Het creëren van ’s werelds meest comfortabele schoen. Om de schoenen uit te testen ging het bedrijf naar de Miami Boat Show, waar binnen een paar dagen meer dan vijfhonderd paar werd verkocht. Het bedrijf groeide in een mum van tijd uit van beginnend label tot een merk dat in nu al in 23 landen beschikbaar is.

“Ik ben vorig jaar benaderd om SoftScience naar Europa, het Midden-Oosten en Afrika te halen aangezien ik in het verleden ook met de oprichters heb samengewerkt”, vertelt Robin Akeroyd, managing director EMEA. De achtergrond van het EMEA-team in footwear is solide, Akeroyd was vier jaar directeur voor Europe bij Deckers, bekend van de merken Teva, Ugg en Simple Shoes, hij was medeoprichter van Hub en drie jaar managing director bij Crocs Europe. “We hopen dat dit ons nieuwe avontuur is.”

SoftScience2

Succes

Uit eigen onderzoek is gebleken dat 70 procent van de mensen die SoftScience hebben uitgeprobeerd, de schoen kopen en dat maar 11 procent van de schoenen wordt geretourneerd via de website – vergeleken met 27 procent in de rest van de branche. Wat maakt het merk dan zo goed? “SoftScience maakt gebruik van speciaal materiaal genaamd Trileon”, vertelt Akeroyd. “Het is een gesloten cel materiaal wat zacht, licht en schokabsorberend is. Het materiaal neemt ook geen vocht op en laat geen strepen achter.”

Doelgroepen

De doelgroep waar SoftScience zich op richt is de 25-plusser. “Mensen die van comfort houden en van het leven genieten.” Het merk heeft zes verschillende lijnen en dus ook zes verschillende doelgroepen. ‘Extreme comfort’ heeft een iconische dikke buitenzool en brengt comfort boven stijl. ‘Profound Comfort’ heeft een dunnere en minder wijde zool en is bedoeld voor een breder publiek. ‘Wellness & Foot Health’ richt zich op podotherapie en brengt atletisch herstel. ‘Water’ is speciaal voor op de boot en is een van de belangrijkste lijnen van het merk. ‘Work’ draait om functionaliteit op de werkvloer en heeft bij bepaalde modellen antislip erin zitten. ‘Slippers & sandals’ moeten ‘de meest comfortabele slippers op de markt’ zijn en heeft een wijde distributie.

Akeroyd: “Ik zie de schoenen niet zo snel voorbij komen in een discotheek, maar eerder als je gaat wandelen met de hond of comfortabel erbij wil lopen.”

SoftScience3

Winkels

SoftScience ligt na een half jaar op de Europese markt te zijn, in tien winkels in Nederland. “We willen oppassen met waar we het merk neerleggen”, vertelt Akeroyd. “Er is nog wel ruimte in de branche, vooral omdat we zo veel verschillende segmenten hebben in de collectie. We richten ons op de casualcomfort- , de sport- en de outdoormarkt.”

Toekomst

SoftScience moet in de komende tijd rustig worden opgebouwd. “We moeten de juiste distributiekanalen aanboren. Daarna is het voor ons belangrijk dat we naamsbekendheid gaan opbouwen aangezien het merk nu nog niet bekend is bij het grote publiek.”

SoftScience4