TOP

Nergens ter wereld groeit de online retail zo hard als in Nederland

Nederlandse bedrijven hebben flinke stappen gezet als het gaat om e-commerce. De omzet in online verkopen steeg in het tweede kwartaal van dit jaar met 28 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat is meer dan in welk ander land dan ook.

De cijfers in de Q2 Shopping Index van het internationale CRM-platform Salesforce laten zien hoe goed Nederlandse ondernemers en bedrijven zich hebben aangepast aan de verschuiving naar digitale verkoop ten opzichte van andere landen. Wereldwijd steeg de online omzet met een bescheiden drie procent, in België vielen de internetverkopen op jaarbasis zelfs met vijftien procent terug. 

Wereldwijd voorop

De afgelopen vier kwartalen toonde Nederland al een enorm hoge online omzetgroei ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. “Nederland ligt echt voorop als je kijkt naar de digitale winkelbehoefte – het fysieke winkelen blijft belangrijk, maar het online kopen is toch meer dan efficiënt en effectief gebleken”, aldus Lena Olivier, senior regional vicepresident en woordvoerder Retail & Consumer Goods bij Salesforce. Het onderzoek laat ook een aantal opmerkelijke verschillen zien in vergelijking met andere landen. Zo blijkt dat het rendement in Nederlandse webshops steeds hoger wordt. De conversieratio is in Nederland hoog omdat 3,5 procent van het aantal websitebezoekers over gaat tot aankoop, in vergelijking met 2,4 procent wereldwijd. Dit is het hoogste percentage dat tot nu toe is gemeten door Salesforce in Nederland en hoger dan de andere landen die meegenomen zijn in dit onderzoek.

Eveneens opvallend is het afbreekpercentage van het online winkelwagentje, dat lager ligt dan ooit (77 procent). Een verschil is er ook voor de gemiddelde uitgave per bestelling (€49,43), die een stuk lager ligt dan het wereldwijd uitgavegemiddelde (€76,56). Ook valt op dat er in Nederland voor het eerst meer social traffic was vanaf tablets (10,2 procent) in vergelijking met mobiel (6,9 procent) en desktop (1 procent).  

Stijgers en dalers

Tot slot toont de Shopping Index ook welke productcategorieën jaar-op-jaar het meest en het minst gegroeid zijn. Dit is de top 3 van de producten die wereldwijd het best scoorden:

  1. Luxeartikelen (+43%)
  2. Algemene handtassen en bagage (+22%)
  3. Luxe handtassen (+17%)

En deze productcategorieën kenden de grootste daling:

  1. Haarproducten (-36%)
  2. Voeding & drank (-21%)
  3. Make-up (-19%)

Beeld: Anete Lusina viaPexels