TOP

Nelson opent 75e winkel: een familiebedrijf dat draait om innovatie

Nelson Schoenen heeft op donderdag 21 april de 75e winkel geopend op de Nieuwendijk in Amsterdam. Groot feest, want naast dat het een innovatieve flagshipstore is, werd ook bekend gemaakt wat Nelson komende tijd voor goede doel Orange Babies gaat betekenen. Met de overgenomen Dolcis-winkels erbij zal het aantal filialen van Nelson neerkomen op ongeveer 100.

Een grote groep mensen was op donderdag 21 april uitgerukt naar Nieuwendijk 208 in Amsterdam. Leveranciers, belangrijke contacten, familieleden en pers waren uitgenodigd om hier de nieuwe flagshipstore van Nelson Schoenen te bewonderen. “Niet zo veel winkels worden meer geopend”, vertelt mede-eigenaar Paul Neelissen tijdens zijn speech. “Er gaan veel ketens ten onder en veel buitenlandse ketens komen hier naartoe dus het is mooi te zien dat Nelson blijft staan.”

Het geheim? “Innovatie en goed inspelen op wat je klanten willen”, legt marketing manager Laura van Dam naderhand uit. “Ongeveer 70 procent van de merken die je hier kunt terugvinden hadden we al, maar 30 procent is nieuw en iets meer premium.”

 

Andere winkels van Nelson zullen hun kenmerkende stijl blijven houden, alleen zeven á acht winkels zullen in het komende jaar omgebouwd worden naar het nieuwe concept. Daarnaast worden de twintig á 25 overgenomen Dolcis-filialen dit jaar ook omgebouwd tot Nelson. Daarmee komt de teller op ongeveer 100 winkels te staan.

 

Innovatie

 

De nieuwe winkel van Nelson zit barstensvol met nieuwe technologieën. Zo is er een kleine ronde toonbank in het midden van de zaak waar zo goed als niet wordt afgerekend. “We werken hier met portable kassa’s”, vertelt Van Dam. “Zo kunnen mensen midden in de winkel afrekenen en is er geen toonbank meer tussen klant en personeel.” Daarnaast staan er in de winkel ook meerdere bestelzuilen: “Mensen willen niet meer de hele dag met een tas rondlopen als ze aan het shoppen zijn. Ze kunnen hier bestellen en dan hebben ze het ze volgende dag in huis.”

 

Verbouwingen

 

Iedere Nelson-winkel moet om de acht jaar verbouwd worden. Als er echter een nieuwe innovatie is, zal het al meteen in alle winkels terecht komen. Zo kan er bijvoorbeeld in ieder Nelson-filiaal nu al een bestelzuil gevonden worden. Ook de verbouwing van de premium store was een hele bevalling. Zo werd er gewerkt met twee architecten die het gebouw in een kleine drie maanden moesten omtoveren. Neelissen: “We hebben het met externe partijen geprobeerd te doen, maar toch voelen we ons het prettigst om de verbouwing met onze eigen mensen te doen.”

 

Orange Babies

 

De winkelopening draaide niet alleen om Nelson. Het schoenenbedrijf is ook sponsor van goede doel Orange Babies, waarvoor het bedrijf bekend maakte wat het komende jaren gaat doen. Speciaal hiervoor was ambassadeur Caroline Tensen uitgenodigd: “We zijn ooit begonnen met medicatie voor zwangere vrouwen, maar de kinderen worden groot en daar moeten we ook voor zorgen. Er moet nog zo veel gebeuren.”

 

Het nieuwe project zat al langer in de pen: omdat vijf procent van de bevolking in Namibië wees is, gaat Nelson daar een weeshuis bouwen. “Wij gaan er in ieder geval één bouwen”, vertelt Neelissen. “Maar er is plek voor vier. We hopen andere bedrijven hiermee te inspireren hetzelfde te doen. Het zal een plek worden waar twintig kinderen kunnen wonen, eten en een leven opbouwen.” Als extraatje overhandigt Neelissen nog eens € 15.000,- aan Orange Babies.