TOP

Nelson gaat schoenen verkopen via Zalando

Nelson gaat zijn collectie via Zalando aanbieden. De schoenenketen is daarmee de eerste Nederlandse retailer die toetreedt tot het partnerprogramma van het online modeplatform.

Hoe overleef je als schoenenretailer tussen online platforms als Amazon, Alibaba en Zalando? schreven we eerder. Nou, zo: door je erbij aan te sluiten. Dat is misschien wat kort door de bocht, maar feit is dat platforms of marketplaces snel terrein winnen in de online retail. ‘And if you can’t beat them, join them’, concludeerden retail- en ervaringsdeskundigen begin maart in Schoenvisie. “Zie het als alternatieve afzetmogelijkheid.”

Dat is ook de benadering van schoenenketen Nelson, die met ingang van 16 juli een groot deel van zijn schoenenassortiment via het Partnerprogramma van Zalando verkoopt. De schoenenketen heeft daarmee een primeur: het is de eerste Nederlandse multibrandretailer die zich bij het modeplatform aansluit. De koppeling loopt geautomatiseerd via Zalando’s zDirect (een nieuwe application programming interface (API), red.) en wordt verzorgd door marketplace-integrator Channelengine uit Leiden.

Nieuwe markten verkenenn

“We willen daar zijn waar onze klanten zijn”, licht Nelson-coo Robert Herbermann in een reactie toe. “Dat wil zeggen: in het straatbeeld en om de hoek bij onze klanten, maar ook steeds meer online. Aansluiting bij Zalando geeft ons bovendien de mogelijkheid om nieuwe internationale markten te verkennen en onze digitale expansie en groei stapsgewijs voort te zetten.” Nelson richt zich in eerste instantie alleen op Nederland, maar wil zijn producten op termijn ook aanbieden via Zalando.be (België) en Zalando.de (Duitsland).

Startpunt voor mode in Europa

Zalando heeft bijna 32 miljoen klanten in zeventien landen. De online gigant verkoopt zowel eigen producten als producten van aangesloten merken en retailers middels het partnerprogramma. Het modebedrijf heeft deze activiteiten de afgelopen maanden sterk uitgebreid.

Head of Benelux Jacintha De Graaf omschrijft de samenwerking met Nelson als een belangrijke nieuwe mijlpaal. “Dit brengt Zalando weer een stap dichter bij zijn missie: het startpunt voor mode en lifestyle in Europa worden.” Volgens De Graaf zijn Nederlandse consumenten op Zalando vaak op zoek naar lokale en voor hen vertrouwde merken. “Zij willen al hun favoriete merken op één plek vinden. We zijn daarom heel blij om Nelson Schoenen te verwelkomen, als een fantastische aanvulling op ons bestaande aanbod.”

Beeld: Zalando