TOP

Nederlandse modeondernemers halen de Forbes 30 under 30-lijst

Een indrukwekkende prestatie: Nederlanders Jan Baan (29, Omoda) en Michael Musandu en Ugnius Rimsa (27 en 25, Lalaland) hebben de prestigieuze Forbes 30 Under 30 gehaald.

Foto: Omoda

De CEO van mode- en schoenenretailer Omoda en de oprichters van fashion-tech startup Lalaland veroverden een plek op de Forbes 30 Under 30 Europe van 2023, in de bedrijfstak retail & e-commerce. Een lijst van de dertig professionals onder de dertig jaar, die volgens het zakenblad aan de ‘toekomst van de sector bouwen’.

Omoda’s transformatie

Jan Baan (foto) maakte snel carrière binnen Omoda, het bedrijf van zijn schoonfamilie. Hij begon in 2017 als ‘assistant to the CEO’ en kreeg daarna als COO de operationele leiding. In 2021 werd hij mede-eigenaar, een jaar later CEO. Baan is de man achter Omoda’s transformatie van schoenen- naar moderetailer. De kledingcollectie is inmiddels goed voor 35 tot 40 procent van de omzet.

“Een ongelooflijke erkenning voor al het harde werk en de geweldige prestaties die wij als Omoda de afgelopen jaren hebben gerealiseerd”, schrijft hij op Linkedin. “Ik ben echt heel erg trots om fantastische team te mogen werken. Met een gemeenschappelijke visie: een meer gepersonaliseerde en inspirerende winkelervaring creëren, zowel on- als offline.”

‘Body inclusive avatars’

Michael Musandu en Ugnius Rimsa zijn oprichters van Lalaland. Deze Amsterdamse fashion-tech startup creëert ‘body inclusive avatars’ – hyperrealistische modellen in elke maat, vorm en huidskleur – met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Om consumenten tegemoet te komen die zich ondervertegenwoordigd voelen, en merken en retailers te helpen bij een meer inclusieve en duurzame benadering. Er hoeven immers geen fysieke fotoshoots te worden georganiseerd.

Lalaland werkte al met merken als Calvin Klein, Levi’s en Tommy Hilfiger. Vorig jaar haalden Musandu en Rimsa nog €2,1 miljoen aan groeigeld op.