TOP

Nederlands tassenlabel Laauw maakt met herpositionering de stap naar Amerika

Laauw maakt een nieuwe start. Na een korte pauze heeft het Nederlandse ‘slow fashion’-tassenmerk zichzelf met een herpositionering opnieuw uitgevonden. Oprichter Rob van Ravenstein kan daarbij rekenen op een Amerikaanse partner die Laauw naar de Verenigde Staten wil brengen.

Foto’s: Laauw

Laauw bestaat sinds 2016, maar oprichter Rob van Ravenstein nam vorig jaar een korte pauze om te herzien welke kant hij met het label op wilde. “De coronaperiode heeft voor veel ondernemers een enorme impact gehad. Ook het businessmodel van Laauw werd erdoor geraakt, waardoor we onze kernwaarden uit het oog verloren. We hebben bewust de tijd genomen voor een herpositionering, en met succes. Soms moet je durven stoppen om opnieuw te kunnen beginnen.”

Van fast naar slow fashion

Laauw staat voor lokaal vakmanschap, duurzaamheid en kwaliteit. De tassen worden met de hand gemaakt in het eigen atelier in Waalwijk, van plantaardig gelooid kwaliteitsleer. “Samen met lokale vakmensen en innovatieve leerlaboratoria willen we de waarden achter het traditionele ambacht naar de 21e eeuw brengen”, aldus Van Ravenstein. “We willen niet alleen de perceptie van het leervakmanschap veranderen, maar dat van de volledige fast fashionwereld. Duurzame slow fashion heeft de toekomst.”

Naar de USA

De herpositionering is niet onopgemerkt gebleven aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De Amerikaanse hospitality-ondernemer Rens Leijtens, een vroegere zakenpartner van Van Ravenstein, brengt het merk naar Amerika. Samen met (zaken)partner Sandra Leijtens is hij sinds december mede-eigenaar van Laauw USA. “Door te kiezen voor een honderd procent transparante toeleveringsketen en duurzame productie loopt Laauw ver voor op de concurrentie”, stelt hij. “Zelfs voor de markt hier in Amerika. Het is een kwestie van tijd voordat dit opgepikt wordt door de grotere merken.”

Kickstarter

De nieuwe Laauw-collectie werd half januari via onder andere het Amerikaanse platform Kickstarter gelanceerd. Het is het doel om in het eerste jaar een bedrag tussen de 125.000 en 150.000 dollar op te halen, waarmee de eerste productieronde voor Laauw USA gedraaid kan worden. Op langere termijn willen Leijtens en Van Ravenstein ook in Amerika een lokale en duurzame productieketen opzetten.