TOP

Nederlands schoenenmerk Linja gaat naar New York: ‘Ik ben constant op zoek naar win/winsituaties’

Hoge hakken, maar dan zonder het tergende ongemak dat daarmee gepaard kan gaan. Het bleek een succesformule voor Linja Shoes, het hoge hakkenmerk met het comfortabele draagcomfort dat de Nederlandse Bianca Blom in 2015 lanceerde. Inmiddels is Linja Shoes uitgegroeid tot een internationaal merk en wordt ook de eerste eigen winkel geopend. Schoenvisie sprak met Blom, momenteel in Amerika voor een nieuwe hoofdstuk met haar schoenenlabel.

Je bent as we speak in New York: wat ben je aan het doen?

“De officiële lancering in Amerika vindt plaats op 19 oktober, midden in Manhattan in een heel gave locatie in het Made Hotel. Momenteel ben ik druk bezig met mijn pr-team en alle voorbereidingen én met andere events waar ik ook nog heen ga. Dat doe ik vooral om te netwerken en de juiste mensen te leren kennen die ik kan uitnodigen voor de lancering. Dit soort dingen werken beter als ik dat zelf doe, dus daar ben ik de komende weken druk mee. En ik was ook nog uitgenodigd tijdens New York Fashion Week. Tijdens het event waarvoor ik daar ben uitgenodigd ligt de focus op merken die mode en technologie op een bijzondere manier combineren.”

Waarom doe jij met Linja Shoes mee aan een event dat over technologie gaat?

“Naast de innovatie die mijn schoenen bieden, heb ik ook in samenwerking met 3D About Me een app ontwikkeld die voeten kunnen inscannen en daar een 3D ontwerp van maken. Op basis van dat ontwerp is het heel makkelijk om goed maatadvies te geven. Daardoor kan een schoen eigenlijk niet meer geretourneerd worden, in ieder geval niet vanwege de pasvorm. Het bedrijf heeft die app al voor Nike en Adidas ontwikkeld, maar Linja Shoes is het eerste hoge hakkenmerk waarvoor dit mogelijk wordt. Amerika vond ik daarnaast altijd al een interessante markt, maar de drempel was te hoog voor me vanwege de verzendkosten en het feit dat consumenten de schoenen niet eerst konden passen. De drempel wat betreft de vraag welke maat de beste pasvorm heeft is nu weg, dus dat brengt nieuwe mogelijkheden.”

Hoe verklaar je je succes?

“Toen ik drie jaar geleden begon was het businessmodel zoals het was in de mode in mijn ogen niet meer van deze tijd. Het is opmerkelijk: een bedrijf produceert een item en pas in winkels weet je of mensen het willen hebben. En door fast fashion gaat alles alleen maar sneller en komt er meer en meer op de markt. Ik besloot te starten met één model, een tijdloze klassieker die goed te combineren is en waar je lang en met plezier op loopt. Afgelopen drie jaar heb ik getest wat wel en niet werkt. Een jaar na de lancering dacht ik: ik wil een d’orsay model uitbrengen maar hoe weet ik of mijn klanten dat mooi vinden? Met behulp van een kickstarter heb ik dat nieuwe model getest. Vrouwen konden daarbij bijvoorbeeld kiezen welk leer ze het mooiste vonden. Daardoor wist ik wat populair was besloot ik het jaar daarna met een kickstartcampagne te beginnen en kon ik op bestelling meerdere kleuren aanbieden. Vrouwen die naar mijn pop-up store kwamen kregen 10 procent korting omdat ze de moeite namen om langs te komen. Via de nieuwsbrief krijgen klanten een kortingscode met 15 procent korting. Ik wil mijn klanten op de juiste manier belonen dat ze me helpen om een volgende stap te maken. Eigenlijk ben ik constant op zoek naar win/winsituaties.”

Wat kun je al vertellen over je eerste, eigen winkel?

“Eind november opent de winkel in Amsterdam Oud-Zuid. Mijn pop-up store afgelopen zomer was een test, die ging goed en daarom neem ik nu deze stap. Ik heb aan zes ondernemende vrouwen gevraagd, die net als ik een eigen modemerk hebben ontwikkeld en opgezet, of ze samen met mij de winkel willen neerzetten. Het eindresultaat is een soort collectief geworden van vrouwen die net als ik vanuit passie en frustratie hebben gehandeld. Stuk voor stuk vroegen we ons ooit af: waarom is dit er niet en kan het niet beter? Het is ook gelijk een werkplek geworden voor ons allemaal. Nu de Noord/Zuid-lijn open is zijn we voor klanten buiten Amsterdam heel makkelijk bereikbaar. En Oud-Zuid is gelijk het stadsdeel waar een groot deel van de doelgroep woont en werkt.”

Hoe ziet de toekomst van Linja Shoes eruit?

“Boven alles wil ik blijven ondernemen zoals ik nu doe en m’n ogen en oren open houden zodat ik van klanten blijf horen waar de behoefte ligt. Ik denk dat op die manier ondernemen de enige juiste manier voorwaarts is. Tuurlijk moet je zelf ook met nieuwe ideeën blijven komen, maar als ik het niet uittest weet ik niet of mijn klanten erop zitten te wachten. Ik geloof in een agile manier van ondernemen, ik doe niet anders en dat blijf ik ook doen. De vraag is altijd: hoe kan ik op een goede manier een win/winsituatie creëren? Uiteindelijk wil ik dat wereldwijd vrouwen op mijn schoenen lopen. Maar een half jaar geleden had ik deze stap naar New York en Amerika nog niet kunnen bedenken. Vanwege de 3D scan app kan ik zo veel landen openzetten in mijn webshop en iedereen die hoort/leest kan Linja schoenen bestellen door gebruik te maken van de app om de juiste maat vast te stellen. Ik heb er het volste vertrouwen in. Ik werk niet met een vijfjarenplan, want de wereld verandert daar veel te snel voor. Liever kijk ik waar ik mooie mogelijkheden en gave kansen zie en blijf ik innoveren.”