TOP

Nederlanders geven recordbedrag uit bij Europese webwinkels

Nederlandse consumenten gaven in 2020 bijna 2,6 miljard euro (exclusief btw) uit bij Europese webwinkels. Een recordbedrag, blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.

Naast een recordbedrag gaat het ook om een recordstijging ten opzichte van het voorgaande jaar: ruim 600 miljoen euro, een plus van bijna 32 procent. Sinds het begin van de huidige meetmethode in 2014 namen de online aankopen bij Europese webwinkels nog niet eerder zoveel toe, meldt het CBS.

Beperkt omzetaandeel

Vooral in de laatste drie kwartalen van 2020, waarin Nederland te maken kreeg met de coronapandemie en daaruit voortvloeiende maatregelen, stegen de aankopen bij Europese webshops sterk. Toch is hun aandeel op het totaal nog steeds beperkt; in 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het aandeel over 2020 is niet bekendgemaakt.

Bron: CBS

Sterkste groei bij multichannel

Nederlanders blijken toch graag binnen de eigen grenzen te e-shoppen: Nederlandse internetverkopers deden het met een omzetstijging van 40 procent in 2020 beter dan hun Europese concurrenten. Het gaat om de verkoop in binnen- en buitenland samen. Die groei is met name toe te schrijven aan de multichannel spelers, die online met meer dan 50 procent plusten. In het vierde kwartaal van 2020, waarin de fysieke winkels gedwongen dicht moesten, was dit zelfs bijna 75 procent. De pure players groeiden ook met dubbele cijfers, maar haalden het met 36 procent niet bij hun multichannel collega’s.

Bron: CBS

Foto: Cottonbro via Pexels