TOP

Bye bye legging: Nederlander wil zich post-corona stijlvoller kleden

Weg met de joggingpakken en pantoffels. Twee derde van de Nederlanders wil zich, als het normale leven straks hervat wordt, stijlvoller kleden dan voor de coronacrisis.

Waar mensen zich de afgelopen anderhalf jaar vooral in joggingpakken en pyjama’s hesen, nemen vanaf april 2021 de nette pakken, overhemden en jurken het stokje weer over. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna. De financieel dienstverlener analyseerde de verkoopdata van meer dan 16.000 Nederlandse webshops om het effect van de lockdown op onze kledingkeuzes in kaart te brengen.

Zonnebril verslaat mondkapje

Daaruit blijkt dat de verkoop van nette kleding sinds april 2021 weer opkrabbelt. De verkoop van pakken trekt na een dip van meer dan een jaar aan en ook overhemden en stropdassen zitten in de lift. De zonnebril haalde het mondkapje in maart 2021 al in als populairste accessoire. Een andere lockdown-favoriet, de sneaker, blijft wel onverminderd populair. Ruim 62 procent van de mannelijke respondenten en 58 procent van de vrouwelijke respondenten verkiest sneakers boven slippers of sandalen als zomerschoeisel. Bij de mode zijn linnen jurken en broeken de grootste stijgers en leggings, joggingpakken en pyjama’s de sterkste dalers.

Creatiever en meer kleur

Die trend lijkt zich volgens Klarna alleen maar verder door te zetten: 65 procent van de Nederlanders wil zich post-corona stijlvoller kleden dan daarvoor. Daarnaast willen ze meer kleur gaan dragen (38 procent) en zich creatiever kleden (32 procent). Al is 22 procent nog niet klaar om afscheid te nemen van zijn of haar corona-kloffie; die groep wil na de pandemie juist meer comfortabele kleding dragen.

Terug naar kantoor

Met het versoepelen van de maatregelen komt ook het werken op kantoor in zicht. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders niet alleen kritisch hebben gekeken naar hun persoonlijke stijl maar ook naar hun ‘office look’, met nieuwe eisen aan het comfort en de functionaliteit van zakelijke kleding. Bijna een kwart (24 procent in totaal; 30 procent van de mannen en 18 procent van de vrouwen) wil zich op werk losser gaan kleden. Daar staat tegenover dat 31 procent (29 procent van de mannen en 32 procent van de vrouwen) juist niet kan wachten om zich weer in zakelijke kleding te hullen.

Foto: Pexels/Ketut Subiyanto