TOP

“Nederlander bezuinigt niet met Kerst”

Dit jaar zullen de bestedingen voor Kerst nagenoeg gelijk blijven aan die van 2011. Dit blijkt uit een onderzoek door Q&A Research&Consultancy in opdracht van Wugly.nl.

Gemiddeld wordt er per huishouden 230 euro aan Kerst besteed en dat is nagenoeg hetzelfde bedrag als vorig jaar. Kortom: de consument bezuinigt niet met Kerst. Bijna 90 procent van Nederlanders viert Kerst. Ter vergelijking: minder dan de helft van alle Nederlanders heeft dit jaar Sinterklaas gevierd.

Van de 10 procent die geen Kerst viert, geeft bijna de helft aan daar simpelweg geen behoefte aan te hebben. Voor ruim een kwart van de ondervraagden is dit een geldkwestie.

Sneeuw
Als het in de periode voor Kerst gaat sneeuwen zal 10 procent van de Nederlanders meer aankopen online doen, dan wanneer de sneeuw uit blijft. Iets meer dan een kwart van de ondervraagden geeft aan dat ze in het geval van sneeuw nog niet weten waar ze hun kerstinkopen gaan doen.

Slechts 7 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat de winkels op Eerste Kerstdag open moeten zijn en 25 procent ziet graag dat de winkels op Tweede Kerstdag hun deuren openen. Ondanks het feit dat steeds meer winkels geopend zijn, zeggen de meeste consumenten dat ze niet zullen gaan winkelen met Kerst. Albert Heijn, Intratuin en de de Bijenkorf roepen bij veel consumenten een kerstgevoel op.

“De leukste tijd van het jaar”
De meeste Nederlanders vinden Kerst erg belangrijk en noemen deze feestdagen “de leukste tijd van het jaar”.

De populairste bezigheden tijdens de kerstdagen zijn koken en ontspannen. Ook geeft ruim een kwart van de Nederlandse bevolking met Kerst iets extra’s aan het goede doel. Alleen de kerstbomenverkopers doen het dit jaar iets minder (drie procentpunt) goed dan vorig jaar.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar Kerst 2012 is in opdracht van Wugly.nl uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 1600 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.