TOP

Nederland officieel in recessie: 10 overlevingstips

Het is een feit: Nederland is in recessie. Het laatste kwartaal van 2011 en eerste twee van 2012 verwacht het Centraal Planbureau een krimp van de economie. Hoe bied je als ondernemer het hoofd aan deze financiële malaise?

Het Centraal Planbureau (CPB) schrijft in de zogenoemde Decemberraming 2011: economische vooruitzichten 2012 over de recessie.  De economie kromp in het derde kwartaal van dit jaar met 0,3 procent. Naar verwachting zal er ook in het vierde kwartaal van 2011 en de eerste twee kwartalen van 2012 een krimp worden genoteerd. Bij twee achtereenvolgende kwartalen met een krimp spreekt men over een recessie.

Verwachting 2012
Volgens het planbureau krimpt de Nederlandse economie volgend jaar met 0,5 procent en zal er in de tweede helft van 2012 een gering herstel zijn. Naar verwachting loopt dit jaar het begrotingstekort van de overheid op tot 4,6 procent van het bruto binnenlands product. Volgend jaar is dat 4,1 procent.

Overlevingstips 
Deze tijden lenen zich er uitstekend om het bedrijf eens goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen, zonder al te veel kosten. Op de website Retail Rehab staan tips voor zelfstandige ondernemers om de recessie het hoofd te bieden.

Hier vindt u tien checkpunten voor uw winkel:

1. Kijk verder dan alleen het interieur van de winkel. Is de buitenboel in orde? Niks armoediger dan rondslingerende papiertjes voor de deur en een buitenlamp die het niet doet. Is het uithangbord schoon en up-to-date qua naam, logo en kleur of kan het een metamorfose gebruiken?

2. De etalage is een goede manier om de winkel een andere look te geven. Met de nieuwe collectie en bijvoorbeeld wat behang, woonaccessoires en bloemen. Geef één  van de verkoopmedewerkers de opdracht om hier creatief mee aan de slag te gaan: goedkoop en een leuke uitdaging.

3. Zorg ervoor dat alle verkoopmedewerkers goed zijn geïnstrueerd over de nieuwe collecties, trends en merken, zodat ze de klant optimaal kunnen informeren. Geef het personeel eens per seizoen een workshop in de winkel. Dit hoeft echt niet altijd uitbesteed te worden aan dure bureaus. Sommige ondernemers vergeten dat ze door inkopen, beursbezoeken en vakliteratuur zelf ook heel veel kennis in huis hebben voor hun eigen personeel.

4. Mail uw klantenbestand over de nieuwe collecties die zijn binnen gekomen, eventueel met daaraan gekoppeld een actie.

5. Zoek het in creatieve samenwerkingen, bijvoorbeeld met een andere ondernemer in de buurt. Hoe leuk is het wanneer klanten die meer dan 100 euro in uw winkel besteden een waardebon krijgen voor een gratis dessert in dat leuke restaurantje verderop, en uiteraard andersom. Ook een perfecte samenwerking om richting de regionale en/of lokale media te communiceren voor wat free publicity.

6. Maak een marketingplan voor het hele jaar. Daarin gaat het niet alleen om adverteren, waar u dit jaar misschien niet van plan bent geld aan uit te geven. Marketing is ook free publicity (blijf persberichten sturen naar kranten en tijdschriften!), sponsoring, kortingsacties, samenwerkingen met andere ondernemers en de communicatie via internet. Maak een mailinglist met de adressen van media, blogs en websites en stuur regelmatig een mail naar het hele bestand.

7. Meld je aan op sociale media-sites als Twitter en Facebook. Zelfs als je er niet actief mee bezig bent of wilt zijn, is het goed om een account aan te maken. Misschien ziet een medewerker er een uitdaging in om elke dag tijdens een rustig moment in de winkel een half uurtje te besteden aan het updaten van de Twitter- en/of Facebook-pagina.

8. Zorg ervoor dat de website up-to-date is actuele collectiefoto’s. Maak links naar de websites van merken die u verkoopt en vraag merken en agenten of ze op hun website een link naar uw website maken. Hoe meer links op de site én naar de site, hoe meer kans dat de website gevonden wordt via zoekmachines als Google.

9. Zal een webshop voor uw doelgroep van toegevoegde waarde zijn? Zo ja: niet overhaast beginnen, maar  eerst goed oriënteren door workshops te bezoeken of een boek te lezen. (Leestip: Een eigen webwinkel voor dummies.) Bespreek uw plannen met de leveranciers, misschien kunnen jullie samenwerken.

10. Ga naar de netwerkborrels of ondernemersgroepen van de regionale Kamer van Koophandel. Perfect om nieuwe mensen te ontmoeten en ideeën op te doen. Soms zijn mensen en concepten uit andere branches een grote bron van inspiratie. Probeer dan ook zoveel mogelijk beurzen, events en congressen te bezoeken, zeker als ze (bijna) niets kosten.