TOP

Nationale Kortingsmonitor: korting meer invloed op vrouwen dan mannen

Uit de Nationale Kortingsmonitor van Yellowbag en onderzoeksbureau RMI blijkt dat korting een grote rol speelt in het koopgedrag van Nederlanders.

Yellowbag en onderzoeksbureau RMI onderzochten met de Nationale Kortingsmonitor de invloed van korting op het koopgedrag van de Nederlander. Wat blijkt is dat Nederlanders echte koopjesjagers zijn. Vooral vrouwen, want maar liefst 91 procent van de vrouwen houdt zowel online als offline rekening met korting, tegenover 84 procent van de mannen. Bij 18- tot 30-jarigen lag dit percentage het laagst met 73 procent.

Kortingsgevoeligheid

Vrouwen zijn ook gevoeliger voor korting dan mannen. Wel 80 procent van de vrouwen heeft weleens kleding gekocht omdat er korting op zat. Bij mannen ligt dat op 60 procent. In de schoenen ligt het percentage voor vrouwen op 65 en voor mannen op 50. Bij tassen wordt minder snel een impulsaankoop gedaan. Maar 21 procent van de Nederlanders koopt een tas als er korting op zit.

Funshoppen naar korting

Vooral in de kleding komt het vaak voor dat Nederlanders naar producten met korting zoeken zonder dat ze nieuwe spullen nodig hebben. Dit gebeurt bij 54 procent van de vrouwen en 34 procent van de mannen. Bij schoenen ligt dit percentage iets lager met 46 procent bij de vrouwen en 26 procent bij de mannen. Bij tassen doet 24 procent van de vrouwen dit en 10 procent van de mannen.

Onderzoek

Yellowbag en RMI lieten voor het onderzoek 811 Nederlanders een lijst invullen.

Nationale Kortingsmonitor 2016 leeftijd

Nationale Kortingsmonitor 2016 producten

Nationale Kortingsmonitor 2016 leeftijd producten

Nationale Kortingsmonitor 2016 funshoppen